Anleggskostnadene er beregnet til mellom 2,3 og 2,8 milliarder kroner. Dermed blir dette den største enkeltentreprisen Vegvesenet noen gang har lyst ut.
Den aktuelle strekningen går mellom Øygardsdalen vest for Grimstad og Rona øst for Kristiansand. Her blir det sammenhengende fire-felts motorveg når prosjektet blir ferdig en gang i framtida. Når det skjer, er det foreløpig ingen som vet - ferdigstillelsesdatoen er noe av de prekvalifiserte deltagerne skal konkurrere på.
I dag er det to-felts veg som er åpen for all slags trafikk på nesten hele den 38 km lange strekningen. Bare på de to kilometrene mellom Timeneskrysset og Rona lengst vest er det fire-felts motorveg. Av en eller annen merkelig grunn har Rona bru bare to felt. Her skal det bygges en ny to-felts bru ved siden av den gamle. Denne jobben inngår i OPS-prosjektet.
Den som får kontrakten får også ansvar for drift og vedlikehold av de 36 kilometrene mellom Øygardsdalen og Timeneskrysset i 25 år. Når det gjelder ny Rona bru, overtar Vegvesenet ansvaret så snart den er ferdig.
Opptil fire anbydere vil bli prekvalifisert. Anbudsprosessen vil ta lang tid. Vegvesenet regner ikke med å underskrive kontrakten før sommeren 2006.