KOMMENTARER

Grov systemsvikt førte til forliset

Ankerhåndteringsfartøyet Bourbon Dolphin ved kai, Ulstein verft 2006. Bourbon Orca med det nye X-Bow-designet ligger bak. Torsdag 12. april 2007 kantret skipet og ble liggende med bunnen i været. Søndag 15. april sank skipet. Åtte personer omkom. Fartøyet jobbet med å dra opp ankrene til Transocean Rather da ulykke inntraff.
Ankerhåndteringsfartøyet Bourbon Dolphin ved kai, Ulstein verft 2006. Bourbon Orca med det nye X-Bow-designet ligger bak. Torsdag 12. april 2007 kantret skipet og ble liggende med bunnen i været. Søndag 15. april sank skipet. Åtte personer omkom. Fartøyet jobbet med å dra opp ankrene til Transocean Rather da ulykke inntraff. Bilde: Bourbon Offshore Norway
Anders J. Steensen
4. apr. 2008 - 13:27

Til tross for at Undersøkelseskommisjonen ikke kan påvise noen entydig årsak, kan ikke operatøren Chevron fraskrive seg sitt ansvar. Undersøkelseskommisjonen under ledelse av lagrettsdommer Inger Lyng, slår fast at Bourbon Dolphin var uegnet for den oppgaven som skulle utføres. Båten var rett og slett for liten for å sette ut ankere i det nordøstlige Atlanterhav på 1100 meters dyp. Belastningen var langt større enn de designkriteriene ankerhånderingfartøyet var bygget etter.

Rapporten (NOU 2008-8) tar grundig for seg de forskjellige systemene som er knyttet til både godkjenning, konstruksjon og drift av fartøyet. Mange av de manglene som undersøkelselskommisjonen har avdekket, kan skyldes at det ikke finnes nok folk tilgjengelig med maritim erfaring til å bemanne alle de nye offshorefartøyene inn i dagens marked.

Det burde det derimot gjøre hos operatøren, oljeselskapet Chevron og hos riggeier Transocean. Begge selskapene har lang erfaring med marine operasjoner på dypt vann. Undersøkelseskommisjonen slår fast at det manglet maritim erfaring hos de som ledet selve riggflyttingen (towmaster) som ledet til forliset. Kapteinen om bord på riggen Transocean Rather som hadde erfaring og det overordnede ansvaret, var ikke involvert i ankerhåndteringen til tross for at værfoholdene var vanskelige.

Riggflyttingen fulgte ikke prosedyrene nedfelt i Chevrons regelverk. Det manglet sikkerhetsanalyser og de beregningene som var gjort med hensyn på belastning på fartøy, ble utført med sjø og værkondisjoner som var langt unna de reelle værdata som gjelder for det nordøstlige Atlanterhavet.

Hadde Chevron og Transocean gjort det de er pålagt, ville de fort ha funnet ut at Bourbon Dolphin ikke egnet seg som hovedfartøy under de forholdene som rådet. Operasjonen skulle vært stoppet på grunn av dårlig vær.

Chevron kan ha latt økonomiske hensyn gå foran slik at de brukte de fartøyene som var tilgjengelig i markedet da flyttingen skulle gjennomføres. Derfor lukket de øyenene for at to av fartøyene, Highland Valour og Bourbon Dolphin, var for små for oppgavene.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.