Teknisk Ukeblad skrev i januar om hvilke 20 norske startup-bedrifter du burde følge med på. Nå ved årets slutt har vi plukket ut seks av dem, og sett nærmere på hvordan de har gjort det i året som har gått.
Kontrakt med VW
– Vi ble akseptert av Boeing i fjor, og signerte også avtale med Lamborghini. I år har vi startet leveranser inn i VW-konsernet, og vi har samlet sett mer tredoblet salget fra 2014. Vi har solgt over all forventning av første generasjons produkt, sier administrerende direktør i Dolphitech Jan Olav Endrerud til Teknisk Ukeblad.
DolphiCam NDT (non-distructive testing) som er utviklet av den norske startup-bedriften Dolphitech finner skader, delamineringer og andre defekter i karbonstrukturer. Det håndholdte systemet blir brukt til å analysere skader av karbonfiberstrukturer etter kollisjonstester utført av testsenter verden over.
Systemet har en innebygget veileder som sikrer at riktig prosedyre blir fulgt. DolphiCam er basert på transducer- og ultralydteknologi utviklet hos Dolphitech.
– Vi arbeider nå med å få på plass grunnlaget for neste generasjon produktserie som vil gi langt større fleksibilitet i forhold til materialtyper og hvilke strukturer vi kan inspisere. Vi regner med at dette vil mangedoble salget i kommende år, sier Endrerud.
Fun Run 2
Spillutviklerne i Dirtybit lanserte rett før jul 2014 oppfølgeren til mobilspillsuksessen Fun Run. Fun Run 2 nådde andreplass på topplisten for gratisapper i USA få timer etter lansering. De to spillene fra selskapet har til sammen blitt lastet ned over 75 millioner ganger, hvor Fun Run 2 står for om lag 20 millioner av disse.
– Fokus for 2016 blir blant annet å fortsette å skape minnerike opplevelser gjennom engasjerende mobilspill som venner kan spille sammen, sier markedsdirektør Anette Ståløy.
Selskapet består av åtte ansatte med en gjennomsnittsalder under 30 år og holder til i Bergen. I 2015 ble bedriften tildelt prisen for "Best Bootstrapped Start-Up" fra Nordic Startup Awards.
- Les også:
To på topp ti i Skandinavia
Slush er stedet å være hvis du er startup-bedrift i teknologisektoren. Hvert år samles viktige investorer, ledere og media til en todagers festival i Skandinavia. Slush plukker ut ti skandinaviske selskaper de mener kan bli de neste superstjernene innen teknologisektoren. I år var de norske startupsene Kahoot og Xeneta plukket ut.
Over hele verden sitter elever og studenter og svarer på spørsmål gjennom læringsspillet Kahoot! Per dags dato har Kahoot over 25 millioner unike brukere i måneden verden over.
Dette gjør norske Kahoot til en av de største leverandører av nettbasert læringsverktøy globalt, forteller Kahoot-gründer Johan Brand til Teknisk Ukeblad.
– 2015 har vært ellevilt. Vi har nå passert noen store milepæler og 2016 kan bli det virkelig store året om vi gjør jobben vår godt nok, sier Brand.
- Norsk radioprodusent kjøpte 40.000 batterier fra Kina: 15 prisbelønte norske radioer brant opp. Nå må TT Micro bytte 40.000 batterier
Xeneta
– Det var helt fantastisk for oss på Slush. Vi hadde mange investormøter, og alle de store risikoinvesteringsselskapene i Europa og USA var interessert i å investere i oss, forteller markedsdirektør i Xeneta, Katherine Barrios.
Xeneta har skapt en nettbasert løsning som kan sammenligne de ulike rederienes tjenester og priser, og finner ut hvilke rederier som frakter containere billigst. I 2015 har de vokst fra tolv til 29 ansatte. Siden januar har datamengden i systemet deres økt med 65 % til 10.7 millioner datapunkter. I november plukket Forbes Xeneta ut som en av de ledende innen digital transformasjon i Europas shippingindustri.
Barrios forteller til Teknisk Ukeblad at Xeneta planlegger å allerede neste år utvide plattformen sin til å ikke gjelde bare shipping, men også jernbane og flytransport.
- Sitter i Trondheim: De lager verdens mest solgte grafikkprosessor
Ny teknologi
I 2014 lanserte Zwipe samarbeid med MasterCard. Den norske startup-bedriften har utviklet en fingeravtrykkleser bygget direkte inn i kortene som erstatter tradisjonelle PIN-koder i vanlige bankkort og adgangskort.
I oktober i år investerte kinesiske investorer 41 millioner kroner i Zwipe.
Unacast lanserte i mars i år verdens første nettverk for beaconteknologi. Beacons er små batteridrevne radiosendere, som plasseres ut i omgivelsene for å varsle smarttelefoner via bluetooth om at det er noe av interesse i nærheten.
I løpet av 2015 har bedriften ansatt 20 nye medarbeidere og mottok i vår en finansiering på 1.6 millioner dollar. Globalt er bedriftens nettverk verdens største plattform for å koble sammen beacons og andre nærhetssensorer, til online markedsføringsplassformer.
- Doblet antallet: På ti måneder har de ansatt 160 nye ingeniører