Gryllefjordbrua skal krysse fjorden den er oppkalt etter. Midtspennet blir 125 meter langt. På hver side av det blir det et 95 meter langt sidespenn. Pilarene skal fundamenteres på fyllinger på 20 meters dyp. Bruas bredde blir 8,5 meter.
Når brua blir ferdig, kan man spare ca. 5 km på å kjøre over Gryllefjorden i stedet for å kjøre rundt den. Men det er ikke derfor den blir bygd. Hovedhensikten er å fjerne den rasfarlige vegen rundt fjorden fra vegnettet. Sammen med den 850 meter lange Ballesvikskartunnelen skal Gryllefjordbrua gjøre fylkesveg 86 mye tryggere enn i dag.
Brua og tunnelen ligger like etter hverandre. Det eneste som kommer mellom dem, er en fylling i Gryllefjorden. Det blir også en fylling i forlengelsen av brua på den andre siden av fjorden. Overskuddsmasse fra tunnelen brukes til å bygge opp fyllingene, men det er langt fra nok. Ikke mindre enn 300 000 kbm tas fra et sidetak. Tunnelen drives av NCC. Entreprisen omfatter også utlegging av fyllingene.
Entreprisen som er ute nå, omfatter asfaltering på brua og fyllingene og gjennom tunnelen. Hele anlegget skal være fullført i september neste år. Rambøll har prosjektert brua.
Gryllefjordbrua og Ballesvikskartunnelen utgjør til sammen det største av 20 delprosjekter i Torskenpakken. Denne pakken inneholder ikke bare delprosjekter i kommunen den er oppkalt etter, men også i kommunene Berg, Tranøy og Lenvik. Pakken er finansiert med bevilgninger fra Troms fylke og statlige rassikringsmidler.