Da det ble oppdaget en ulyd på Gudruns helikopterdekk i forbindelse med en helikopteravgang, valgte Statoil å stenge ned dekket umiddelbart for å sjekke hva som var galt.
Resultatet var at den splitter nye Gudrun-plattformen hadde et helikopterdekk som slo sprekker.
Nå har Lundin valgt å gjøre forsterkninger på sitt helikopterdekk på Edvard Grieg-plattformen.
Les også: Oljearbeidere vil tvinge oljebransjen til «det kjedeligste man kan gjøre»
På den sikre siden
Det er Aluminium Offshore, der Apply Leirvik er en av eierne, som har levert dekket til begge utbyggingene. Etter hva Teknisk Ukeblad forstår er det Gudrun-problemene som er årsaken til at forsterkningene på Grieg settes i gang.
Lundin bekrefter for Teknisk Ukeblad at helidekket skal forsterkes. Arbeidene begynner allerede denne uken.
– For å være helt sikker på at helikopterdekket på Edvard Grieg-plattformen tilfredsstiller våre og myndighetenes krav, har vi bestemt at vi utfører noen forsterkninger på underliggende struktur på helikopterdekket. Dette vil bli påstartet denne uken, og vil kun ta kort tid å utbedre, sier Frøydis Eldevik, pressetalskvinne i Lundin Norway.
Hun forteller at helikopterdekket på Edvard Grieg ikke er tatt i bruk ennå, men at helikopterdekket til riggen Rowan Viking foreløpig benyttes til dette.
Riggen ligger nær plattformen og borer produksjonsbrønner.
Les også: Dette tauet er sterkere enn skuddsikre vester
– Strålende fornøyd
Teknisk Ukeblads kilder sier for øvrig at det har vært svært få tekniske utfordringer rundt Edvard Grieg, og at det stort sett er småting som må fikses på.
Det bekrefter langt på vei Lundin, på tross av at prosjektet ifølge statsbudsjettet går på en budsjettsmell på nær to milliarder kroner.
– Vi er strålende fornøyd med utbyggingsprosjektet totalt sett. Vi ligger helt på tid med hensyn til progresjon og regner med oppstart i fjerde kvartal som planlagt, sier Eldevik.
På spørsmål om budsjettoverskridelsen forklarer hun at det blant annet er knyttet til tidspunkt for kontraktleveranser.
– Bakenforliggende årsak er hovedsakelig at kontraktleveranser ble gjennomført på et tidspunkt hvor markedsprisene på utstyrskomponenter økte betydelig mer enn hva som ble anslått ved PUD-ferdigstillelse i slutten av 2011.
– I tillegg har vi hatt en del mindre økninger i prosjekteringskostnader og konstruksjonskostnader, sier hun.
Les også: Norske oljeprosjekter har sprukket med over 200 milliarder på 14 år