Det er den 11 428 meter lange Gudvangatunnelen i Aurland kommune i Sogn som står for tur til å få en standard som EU kan godta. Oppdraget omfatter også arbeid i den 1 363 meter lange Fretheimtunnelen. Begge inngår i E16.
I denne omgangen ber Vegvesenet om pris på sprengningsarbeid. Det skal sprenges 7 nisjer for tekniske bygg, 6 i Gudvangatunnelen og en i Fretheimtunnelen. Alle nisjene får profil T9,5 og blir ca. 30 meter lange.
6 snunisjer
Oppdraget omfatter også utvidelse av 6 snunisjer i Gudvangatunnelen. På begge sider av nisjene skal tunnelprofilet utvides. Til sammen 50 000 kbm skal sprenges ut. Fjellet skal sikres med 5 530 sprøytebetong og 16 000 bolter.
Senere skal det utføres elektroarbeid i de to tunnelene, men det blir ikke lyst ut på felles entreprise. Elektroarbeidet i Fretheimtunnelen blir lyst ut sammen med tilsvarende arbeid i den 673 meter lange Onstadtunnelen som også ligger i Aurland.
For å få denne jobben utlyst så fort som mulig, forlanger Vegvesenet at sprengningsarbeidet i Fretheimtunnelen tas først.
Elektro neste år
Elektroarbeidet i Gudvangatunnelen blir utlyst i april neste år. Det blir fullført høsten 2018.
Mens sprengningsarbeidet pågår må tunnelene være åpne på dagtid. Mellom kl. 20 og kl. 06 blir det kolonnekjøring.
- Entreprenøren kan stenge tunnelen i inntil en time om natten. Hvis man vil stenge lenger, må man varsle på forhånd, sier byggeleder Sverre Måge i Region vest.
Mellom Gudvangetunnelen og Fretheimtunnelen ligger den 5 053 meter lange Flenjatunnelen. Den ble oppgradert i 2010. Her gjenstår det fortsatt litt arbeid. Vegvesenet har ikke bestemt når det skal utlyses.