INNSIKTBYGG

Gule beist opp på en, to, tre

Joachim Seehusen
15. mars 2006 - 09:00
Vis mer

Det er et element av Baron von Münchhausen som løfter seg selv etter håret når de store byggekranene blir montert.

Tårnet monteres av elementer som måler 3,33 meter, 5 meter eller 10 meter. Normalt blir både armen og bakarmen montert tidlig, mens kranen knapt ruver over bakken.

Jekk og skyv

En glideramme på utsiden jekker så kranen opp og et nytt element skyves inn. Så gjentas prosedyren gang etter gang til von Münchausen – unnskyld – kranen har nådd ønsket høyde.

Kranor, en at de to store aktørene på kranmarkedet, sørger for at Skanska kan løfte og flytte sine laster i byggegropen som skal bli Akers nye hovedkvarter, Aker-hus.

Denne gangen skal kranen av type Potain MD345 opp til en krokhøyde på 41 meter.

Snarvei

Tidspress på Fornebu fører til at modulene ble montert på forhånd og tårnet ble løftet på plass av en hydraulisk mobilkran. Dyrt, men hurtigere enn med glideramme.

Øverst på tårnet blir svingstykket løftet på plass med imponerende presisjon. Deretter følger toppen og styrehuset før bakrammen heises opp. En ørliten bom ved første forsøk. Litt tilbake, og så rett inn på plass.

Grunnarbeid

Før Kranors folk kom inn med 12 digre lastebiler og en mobilkran, har Skanska forberedt grunnen.

En slik kran kan fort veie opp mot 250 tonn, av dette er over 100 tonn stålkonstruksjonn, resten er betongballasten på bakrammen og nederst ved bakken.

Dokumentasjon

– Det er entreprenøren som støper etter spesifikasjoner satt av produsenten. Vi krever skriftlig dokumentasjon på at fundamentet er korrekt utført før vi monterer kranen, forteller Tor Gunnar Stabæk, daglig leder i Kranor.

Å se armen komme på plass er en imponerende forestilling. Kranføreren i mobilkranen styrer armen med stor sikkerhet rett på plass. To bolter dunkes inn, og der sitter den.

Det hele skjer på mindre enn fem minutter. Så skal stagene festes. Det er de som tar kreftene og holder det hele sammen. En intern vinsj trekker dem opp til toppen, nok et element av von Münchausen.

Elektronikk

Tidligere kommuniserte kranførerne med radio. Nå kommer elektronikken inn i større grad.

– Ja, vi skal levere kraner med antikollisjonsutstyr på en av AF-gruppens byggeplasser i Oslo, forteller Stabæk. Langs jernbanelinjer er det også lagt inn sonebegrensninger som sikrer at kranføreren ikke kan styre armen ut over jernbanelinjen.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.