Resultatene fra de nasjonale prøvene i 5. og 8. trinn viser at guttene gjør det klart bedre enn jentene.
I 5. trinn scorer guttene bedre enn jentene på 37 av 47 oppgaver, skriver Adresseavisen.
Overrasket
På 8. trinn er kjønnsforskjellene like tydelige. I gruppen av elever som scorer høyest, er det nesten dobbelt så mange gutter som jenter.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Prosjektleder Grethe Ravlo for nasjonale prøver i regning ved Matematikksenteret ved NTNU har vært med på å analysere resultatene i regning.
Hun er overrasket over resultatet.
Eksamensresultatene i matematikk viser nemlig at jentene ikke gjør det dårligere enn guttene.
Ingeniørstudenter stryker ofte
Andre resultater
– Men den nasjonale prøven er en prøve i regning, og er en mer praktisk rettet prøve. Det er kanskje derfor vi ser andre resultater her, sier Ravlo.
Hun jobber nå med å utarbeide nasjonale prøver for 2010, og i utprøvingen av oppgaver ser de også her at tendensen er at guttene gjør det bedre enn jentene.
– En forklaring kan være at guttene er mer kreative, og ser litt mer logisk på oppgavene. De er ikke bundet av bestemte fremgangsmåter for å løse oppgaver. Kanskje er det også slik at guttene holder på med mer tekniske ting i hverdagen, og slik har lettere for å ta oppgaver som er praktisk rettet. Og så er det kanskje slik at guttene kaster seg ut i det, og tar litt mer sjanser. Jentene er mer tilbakeholdne, sier Ravlo.