– Vi hadde ikke peiling på hvordan vi skulle lage dem. Det er kanskje ikke så lurt å si, men det er sant, forteller Cristobal Cabello, sjef for den chilenske sykkelprodusenten Yerka, til Teknisk Ukeblad.
– Vi hadde solgt mer enn 200 sykler med en gitt leveringstidsfrist, men hadde ingen anelse om hvordan vi skulle produsere dem, sier Cabello.
Han sitter på en kafé utenfor Østbanehallen i Oslo og mimrer tilbake til mars 2015, da de hadde forhåndssolgt «den ustjelelige sykkelen» via folkefinansieringsnettstedet Indiegogo.
210 kjøpere fra 15 land ventet på sin motorløse tohjuling. I Chile satt tre ingeniørstudenter og oppfinnerne med én brukbar prototype av sykkelen, uten kunnskap eller kontaktnett til å produsere flere.
- Oppfinnelsen hans kan bli kjempebutikk for arbeidsgiver: Selv er han kun tilbudt 30.000 kroner
Sykkelen fungerer som lås
TU har ved flere anledninger skrevet om Yerka, markedsført som en sykkel som er umulig å stjele. I fjor ble det anmeldt 15024 sykkeltyverier i Norge.
– Vi har elsket sykler hele livet. Ingeniører identifiserer problemer og prøver å fikse dem. Sykkeltyverier er et stort problem som vi ville forsøke å løse, sier Cabello.
– I starten tenkte vi på å lage en virkelig sterk lås. Men alle låser kan brytes, og da kan sykkelen brukes og selges videre. Så tenkte vi: Hei, kan vi ikke lage en lås ut av sykkelen? forteller Cabello.
De ville bruke nedre del av rammen som lås ved å bygge inn hengsler man vipper ut til siden. Sykkelen settes parallelt med objektet den skal låses til, og setestammen låser rammen rundt låseobjektet.
Viral video
De laget først en plastprototype, og patenterte konseptet. Deretter satt de sammen en prototype som kunne sykles på.
– Så laget vi en video av sykkelen. Videoen ble en viral hit, forteller Cabello om filmsnutten som nå er sett over fire millioner ganger.
Seersuksessen gjorde at de gryende ingeniørene bestemte seg for å dra i gang en folkefinansieringskampanje. Etter én uke var målet nådd, og etter to uker hadde de samlet inn over 100.000 dollar.
Kampanjen startet i mars, og Yerka hadde lovet å levere syklene i oktober.
– Mange folkefinansieringskampanjer leverer ikke. For oss tok det bare lenger tid, sier Cabello.
USA, Kina og Taiwan
Det fantes ingen sykkelprodusenter i Chile. Derfor la de ut på en månedslang tur for å finne produksjons- og markedspartnere. Først dro de til USA, hvor de fleste av kundene befant seg.
– Vi lærte mye, men fant ingen partnere. Det er vanskelig å overbevise fabrikker om å lage så få eksemplarer av en sykkel, sier Cabello.
Turen gikk videre til Shanghai og Taiwan, hvor de hadde større hell.
– Der fant vi noen virkelig gode fabrikker, og lærte hvordan vi kunne produsere sykkelen, sier Yerka-sjefen.
- Han tester elsykler på fulltid: Her er ekspertens fem elsykkel-tips
Vil ut i verden
Folk fra hele verden ventet på sykkelen – også én eller to fra Norge. I mars 2016, altså fem måneder på overtid, fikk de første kjøperne sine sykler.
– Det var utfordrende å levere alle syklene, men vi klarte det til slutt. Og vi har enda ikke fått noen melding om stjålne sykler, forteller Cabello.
I etterkant av folkefinansieringskampanjen konsentrerte Yerka seg om det lokale markedet i Chile. De har også gjort små forbedringer etter tilbakemeldinger fra de første kundene, slik at det blant annet skal være lettere å låse sykkelen. Nå ønsker ingeniørgründerne for alvor å få sykkelen ut i verden.
Derfor har Cabello tatt med seg sykkelen til Oslo denne sommerdagen. Flere forbipasserende stopper og undersøker tohjulingen der den står låst til en stolpe på Christian Fredriks plass (gamle Plata) i Oslo.
Lager i Vestfold
Det er Frode Heums nyoppstartede selskap Tur og Fritid som er importør av sykkelen i Skandinavia. Etter å ha lest om Yerka i TU, tok Heum kontakt med Yerka. Nordmannen skal selge sykkelen over nett fra et sentrallager i Vestfold. Han har fått sine første eksemplarer, men må vente til desember før han får flere.
Versjonen med tre gir, den mest avanserte versjonen, koster rundt 8000 kroner. Cabello mener prisen på den elleve kilo tunge sykkelen er konkurransedyktig.
– Vi ville ikke lage den dyreste sykkelen på markedet. Vi ønsket å lage en god sykkel til prisen med innebygget lås, sier han.
Låsbare hjulbolter
Hengslene i nedre del av rammen introduserer en viss ustødighet, forteller Cabello. For å gjøre opp for dette, har Yerka forsterket de øvrige delene av rammen.
– Alle rammer kan bøyes litt. Yerka vil føles som enhver annen sykkel, sier Cabello.
Selv om sykkelrammen ikke kan stjeles uten å ødelegges, er det fryktelig kjedelig å komme til en låst sykkel uten hjul. For å forhindre dette bruker Yerka låsbare hjulbolter som skal være umulig å løsne uten spesialverktøy.
Cabello er spent på mottakelsen i Skandinavia.
– Skandinavia skiller seg fra mange andre byer. I Danmark, for eksempel, har sykler nærmest alltid eksistert. Kundene er erfarne og kjøper ikke hva som helst. De krever kvalitet og helst et produkt med lang historikk. Ingen tror på et ferskt merke, derfor kan det være vanskelig å starte et nytt selskap et sted hvor ingen kjenner deg, sier han.
- For 25 år siden kjørte tyskeren jorden rundt i en Buddy: Nå skal han gjenta forsøket med en Buddy elsykkel