Arbeidsfellesskapet som går under betegnelsen ToK Joint Venture, ville ha 275 millioner kroner for jobben. Bak det står Kolbjørn Nilsskog fra Mosjøen og Toto Construzioni Generali fra Chieti.
- Vegvesenet mener at vi mangler kvalifikasjoner for jobben, sier Gunnar Nilsen som er HMS-ansvarlig i Kolbjørn Nilsskog. - Italienerne har drevet mange tunneler, men mest med TBM. Den siste tunnelen de sprengte ble fullført i 2007.
Nilsen mener likevel at arbeidsfellesskapet hadde grunn til å tro at det var kvalifisert.
- Vi ga pris på et oppdrag i fylkesveg 17 i Nordland nylig. Da lå vi sist, men alle anbud som kommer inn, skal vurderes. Vi fikk ikke beskjed om at vi ikke var kvalifisert. Det er to tunneler i dette oppdraget. Til sammen er de ikke like lange som Tjernfjelltunnelen, men oppdraget er mer komplisert. Da er det litt spesielt å få vite at vi ikke er kvalifisert til å drive Tjernfjelltunnelen. Det er forskjellig byggeledelse på de to prosjektene, men det er samme fylke, sier Gunnar Nilsen.
Tjernfjelltunnelen blir 3 230 meter lang. Den inngår i riksveg 77 i Saltdal kommune. Vegen tar av fra E6 like nord for Saltfjellet og krysser riksgrensen ved Graddis. Tunnelen får sitt vestre endepunkt like ved E6.
Oppdraget gjelder driving og sikring av tunnelen og støp av begge portalene. Tunnelen får profil T9,5.
Det skal anlegges til sammen 970 meter tilstøtende veg, omtrent like mye på hver side av tunnelen. På vestsiden skal også E6 legges om over en strekning på 800 meter.
Sprenging av østre forskjæring inngår i entreprisen. Den vestre er sprengt i en egen entreprise, som også omfattet etablering av riggområde for hovedentreprisen.
Anlegget er prosjektert av Norconsult og finansiert dels med riksvegmidler og dels med RDA-midler. Det siste er kompensasjon for at differensiert arbeidsgiveravgift er avskaffet.
Tjernfjelltunnelen er planlagt åpnet i oktober 2019. Da vil en svært dårlig vegstrekning langs Junkerdalsura forsvinne fra riksvegnettet.