Onsdag grep Stortingets visepresident Carl I. Hagen inn da han på nettsidene til Samferdselsdepartementet fant en melding om at Liv Signe Navarsete ville presentere deler av Nasjonal Transportplan en dag for tidlig.
Opp i presidentskapet
Senterpartiets leder varslet at hun ville bruke en presentasjon av regjeringens nordområdestrategi på Polarsenteret i Tromsø til også å presentere de deler av NTP som gjelder fylkene Nordland, Troms og Finnmark.
– Jeg reagerte og ringte departementet, sier Carl I. Hagen.
– Det kan ikke være slik at hun presenterer tall og detaljer før Stortinget har fått Nasjonal Transportplan. Jeg gjorde også oppmerksom på at jeg ville ta det opp i presidentskapet.
Hagen, som regnes som en ekspert på lover og regler – både skrevne og uskrevne – som regulerer forholdet mellom regjering og storting, fikk gjennomslag.
– Statsråden ringte meg tilbake, hun sa det var skjedd ved en inkurie. Jeg har informert presidentskapet, sier Hagen.
Frustrasjon
Etter hva Teknisk Ukeblad erfarer gjør det seg gjeldende en økende frustrasjon over Navarsetes alenegang. Lekkasjene har vært mange før den siste NTP ble lagt frem.
– Det har vært mye lekkasjer ja, bekrefter Torstein Rudihagen, Ap-mann og nestleder i transport- og kommunikasjonskomiteen.
– Det startet med ferjer, så kom rassikring og nasjonalt bompengeselskap. Deretter fulgte noen prosjekter, blant annet dobbeltspor fra Gardermoen til Hamar og milliardbeløp til E16.
Rudihagen forteller at det har vært reaksjoner i hans rekker.
– Mange har jobbet meget hard for forskjellige deler av det som kommer i mange år, de føler at de har et slags eierskap til dette. Det er så store behov at noe er nødt til å skje og det er et enormt engasjement i mitt parti. Nå kommer også deler av dette i programmet.
Lite taktisk
Bård Hoksrud, som sitter i transportkomiteen fra Telemark og representerer Fremskrittspartiet kjenner igjen frustrasjonen.
– I fylket mitt valgte Sp å holde pressekonferanse om dette alene. Jeg merker på mange av kollegene at det er mye frustrasjoner ute og går, sier han.
Hoksrud trekker frem både Eidangertunnelen og Bratsbergbanen som eksempler på lekkasjer.
– Da ble det spetakkel. Plutselig kunne Navarsete reise 15 millioner kroner til Eidangertunnelen og senere dro hun på en privat sightseeing og lovet midler til Bratsbergbanen, men de skal først komme i revidert nasjonalbudsjett.
– Det virker som en lite taktisk og fornuftig måte å drive politikk på, sier Hoksrud.