Det betyr i praksis at båten ikke var stabilitetsberegnet for oppgitt trekkraft på 300 tonn dersom belastningen var utenfor de indre styrepinnene.
Endret tauekraft
De foreløpig beregningene for Bourbon Dolphin ble gjort med en trekkraft på 400 tonn, men skipsingeniør Per Gullik Strand ved Ulstein Design valgte å redusere vinsjens tauekraft med 100 tonn.
- Jeg gikk ned 100 tonn fordi beregningene ble gjort innenfor de indre styrepinnene. Stabilitetsberegningene på 400 tonn gjelder ikke dersom kondisjonene endres til ytre pinne, sier Strand.
Kunne ikke brukes
- Du har gjort beregninger mot indre styrepinne, men vet du hvor haikjeften er plassert?, spør Undersøkelseskommisjonen.
- Litt utenfor.
- Kan haikjeften anvendes da?
- Nei, svarer Strand.
I henhold til kravene
Han utdyper at beregningene er gjort ut ifra en kondisjon hvor vinsjen er låst mellom de to indre styrepinnene, og at disse beregningene ble avklart med Sjøfartsdirektoratet - og var i henhold til kravene.
Chevron ville vite om det ble vurdert å flytte haikjeften, for å sørge for at vaieren ville være innenfor styrepinnene også når den var i bruk.
- Nei, det ble ikke vurdert. Det er bare å redusere belastningen - enten på tauekraft eller dekklast - så går det fint. Normalt vil man uansett aldri komme opp på 300 tonns belastning. Det er maksimal belastning i et ekstremtilfelle, og det vet alle som bruker båten, sier Strand.
Utsatt for noe uberegnet
A102-designet har blitt gjennomgått i forhold til stabilitet etter ulykken. Ulstein Group har ikke funnet noe å utsette på designet, selv om den ideelt sett skulle vært lettere og hatt et lavere tyngdepunkt.
- Betrakter du det som et stabilt fartøy?, spurte Undersøkelseskommisjonen.
- Vi lager båter i henhold til regelverket. Den var bra i forhold til regelverket, sier Strand.
- Har du noen formening om hvorfor Bourbon Dolphin tippet rundt?
- Båten har blitt utsatt for noe den ikke ble beregnet for. Det er det eneste jeg kan si, sier Strand.