Bekmørket når man kjører inn i den 806 meter lange tunnelen Berleporten, som fører fylkesvei 575 inn til Berlepollen i Bremanger kommune i Sogn og Fjordane, gir i dag helt andre assosiasjoner om hvor man vil havne, enn det skiltet over tunnelportalen gjør.
Nå lyser imidlertid Statens vegvesen ut jobben med å montere belysning i tunnelen. Oppdraget omfatter også den 122 meter lange Brensdaltunnelen på fylkesvei 607 langs nordsiden av Sognefjorden, i Hyllestad kommune.
Tunnelene skal ikke sikkerhetsgodkjennes, og man har fått godkjent fravikssøknad om lysmengde fra håndbok N500 Vegtunneler.
- Skulle oppgraderes innen 2023: Men flere tunneler blir ikke ferdige før nær 2030
Fire kilometer kabel og wire
Arbeidet i tunnelene vil bestå av montering av bolter, wire og lysarmaturer, trekking av kabler, montering av styretavle i eksisterende teknisk bygg, skjæring av sløyfer til trafikktelling og graving av ca. 100 meter kabelgrøft.
Det er beregnet at det må brukes 84 lysarmaturer til de to tunnelene, flest i Berleporten, selvfølgelig, hvor det skal monteres 72, og 12 i Brensdaltunnelen. Armaturene skal kunne dimmes ned til 50 prosents lysytelse på nattestid ved bruk av astrour.
I tillegg ser man for seg at det går med 950 meter wire til oppheng, ca. to kilometer elkraftkabel og ca. 1,1 kilometer 25 mm2 KHF-kabel.
- Vegvesenet tester redusert tunnelvask: Sparer 873.000 kroner på en halv tunnel
Tilbudskonferanse i Førde
Det er beregnet at tunnelene skal kunne stenges periodevis i anleggsperioden, men åpningstidene må tilpasses kollektivtransporten på strekningen, og i tillegg skal utrykningskjøretøy slippes forbi med minst mulig venting.
Vegvesenet arrangerer en tilbudskonferanse for oppdraget på Førde trafikkstasjon 16. september klokka 10, og fristen for å levere tilbud på tunneljobbene er satt til 4. oktober.
- Oppgradert etter EU-krav: Tre E6-tunneler i Nord-Troms er gjort sikrere