– Avtalene med entreprenørene er knyttet til ferdig utførte menger, og ikke til en fast pris. Det betyr at når mengdene øker, enten det dreier seg om fjerning av stein eller behov for betong, så må vi betale mer til entreprenøren, forklarer prosjektleder i Statens vegvesen, Einar Karlsen til avisa Fremover.
Avtalen med bruprosjektet Hålogalandsbrua AS, er at det skal dekke knapt 30 prosent av eventuelle overskridelser.
– Det er forklaringen på at bomselskapet må ta 70 millioner av prisøkningen, forklarer Karlsen. Det øvrige skal kommunen og staten fordele mellom seg.
– Staten tar 166 millioner. Så har vi allerede søkt om at kommunen bevilger 15 millioner i 2016 og 15 millioner neste år. Dermed kan summen som kommunen opprinnelig forpliktet seg til å betale for å få fullfinansiert brua, bli oppgjort, opplyser han.
På spørsmål om dette er beløp som det er mulig å «ta inn» andre steder i prosjektet, svarer han kontant:
– Brua blir ikke billigere enn dette.