- Vi har lagt ny asfalt på halve vegbanen i begge ender av E18-traseen mellom Grimstad og Timenes, den nye motorvegen som ble åpnet i 2009, bekrefter administrerende direktør i Agder OPS Vegselskap, Jan Walle.
- Det dreier seg om de første områdene som ble belagt med asfalt på den nye vegen.
Trafikantene som i en tid nå har rullet rundt på en motorveg med merkbar spordybde, hilser utbedringen svært velkommen.
Høyre felt slites mest
Avtalen som ble inngått mellom Statens vegvesen og OPS-selskapet, satte et krav på maksimum 25 mm spordybde før nyasfaltering. Dette står fortsatt fast selv om nyere anlegg har et krav om 20 mm. Ifølge Walle ligger initiativet hos Vegvesenet dersom avtalen skal bli endret på dette punktet.
Fordi rundt 70 – 75% av slitasjen på vegbanen er i høyre felt, ble bare det ene feltet forsynt med nytt dekke. Vegbanen ble frest ned og ny asfalt lagt kant-i-kant med dekket i venstre felt. I denne omgangen har en lengde på til sammen ca. 13 km fått nytt dekke i et felt.
- Tungtrafikken som vesentlig går i høyre felt, er den som sliter mest på asfalten, forklarer Walle.
Legges for første gang i Norge
- NCC, som fikk asfaltkontrakten, har lagt ut en ny type slitesterk og ressursvennlig tynnasfalt, ViacoGrip, på strekningen, forteller prosjektleder for Store Prosjekt Sør, Asfalt, i NCC, Bjarne Nøding.
Lagtykkelsen er rundt halvparten av tradisjonell asfalt. Den har en grov makrotekstur som både gir god friksjon, reduserer risikoen for vannplaning og har en høy slitestyrke. Steinstørrelsen er 16 mm, og asfalten inneholder polymermodifisert bitumen. De støydempende egenskapene skal være bedre enn hos tradisjonelle typer belegg.
- Asfalten ble lagt i en bredde på 3,40 m med en utlegger med shuttle-boggie for å oppnå en mest mulig jevn overflate, forteller Nøding.
Samme asfalttype er lagt ut på en rekke strekninger i Sverige. Erfaringene derfra er så langt bare gode, ifølge Nøding, som nå er innstilt på at også flere norske vegstrekninger skal bli utstyrt med tilsvarende belegg.