Den har knapt rukket å komme ut på norske veier. Men i ettermiddag ble det klart at Peugeot 208 er kåret til Car Of The Year 2020.
Bilen finnes både i elektrisk versjon og med fossil motor.
Utdeling for tom sal
Den europeiske Car Of The Year-kåringen ble etablert i 1964, og i år har 60 motorjournalister fra 24 land sittet i juryen. Den prestisjefulle europeiske bilprisen ble delt ut i Geneve. Men ettersom hele bilmessen er avlyst på grunn av coronaviruset, gikk utdelingen for tom sal.
Det plager sikkert ikke Peugeot, som nå har vunnet prisen for sjette gang - den franske bilprodusenten har vunnet også med modellene 504, 405, 307, 308 og 3008.
Mange mil for pengene
Dagens store seierherre leveres både med elektriske og fossile motorer. Den elektriske e-208 stiller med solide 340 kilometer WLTP-rekkevidde, og da bilen ble introdusert i Norge, ble det sagt at den skulle ha en startpris på rundt 250.000 kroner. Det holdt ikke - i dag må man ut med minst 264.600 kroner for den rimeligste versjonen.
Sju biler kom seg helt til finalen: BMW 1-serien, Peugeot 208 (som også fås i elektrisk versjon) Renault Clio, Toyota Corolla, Ford Puma, Porsche Taycan og Tesla Model 3.
Da opptellingen i beste Melodi Grand Prix-stil var ferdig, viste det seg at den franske kompaktbilen hadde kjørt forbi begge norgesfavorittene: Tesla Model 3, som har gjort noe så uvanlig som å gjøre en amerikansk sedan til Norges mest solgte bil, og Porsche Taycan, som rundt 3000 nordmenn har reservert - til tross for at den rimeligste versjonen begynner på over 900.000 kroner.
En veldig bra dag
- Det er en veldig bra dag, stråler Stian Gihle.
Han PR-sjef for den norske Peugeot-importøren, og livestreamet utdelingen mens han satt på kontoret.
- Jeg så alt live fra start til slutt. Jeg må innrømme at da det var igjen et fire land, begynte jeg å skjønne at det gikk riktig vei.
- Hva betyr denne seieren for dere?
- Den skaper mye entusiasme, sier han.
-2-serien har vært viktig for Peugeot i alle år. Det er den serien som det selges mest av, og med introduksjon av elbil i Norge blir det enda kjekkere. Det tikker ut elbiler hver dag, og det kommer mer etter hvert, sier Gihle, som tror at 90 til 95 prosent av 208-salget i Norge blir elektrisk.
- Og nå skal du hjem og sprette en fransk vin?
- Hehe, nei. Vi drikker ikke på ukedager. Det blir å være sammen med familien - og være ekstra blid!
Her er årsaken bak 200 danske vindturbinulykker