Oppbyggingen av det som skal bli Energicampus Hammerfest kommer som en følge av den økende gass- og oljevirksomheten i nord, og spesielt utbyggingen av Snøhvit.
Statoil har sagt seg villig til å ta imot masterstudenter i energiteknologi ved prosessanlegget på Melkøya.
– Vi er positive, for vi er avhengige av at det utdannes ingeniører og sivilingeniører i Nord-Norge, sier informasjonsleder Sverre Kojedal ved Statoil Snøhvit.
Gass, vind og vann
Finnmark mangler i dag høyere teknisk utdanning innenfor energiområdet. Dette er spesielt uheldig i en situasjon der petroleumsvirksomheten utvikler seg raskt i nord.
Allerede i dag har norske utdanningsinstitusjoner problemer med å levere kompetansen som trengs på energiområdet, skriver de samarbeidende institusjonene bak Energicampus Hammerfest i et notat.
Snøhvitutbyggingen og anlegget for flytende naturgass (LNG) på Melkøya utenfor Hammerfest er blitt det store kraftsenteret i Finnmark, men også annen banebrytende energiteknologi er kommet eller er underveis til fylket.
Tidevannsturbinen i Kvaløysundet, vindkraftparken på Havøya og et sjøvannsbasert varmepumpeanlegg i Hammerfest er eksempler på dette. Videre foreligger det planer om å bygge et gasskraftverk i tillegg til gassturbinene Statoil allerede har på Melkøya.
Oppstart i 2008
Utdanningstilbudet i Hammerfest skal spenne over hele spekteret fra bachelor- og masterutdanning til enkeltstående etter- og videreutdanningskurs. Fellesnevneren er at fagene skal knyttes til ressurser, energi og miljø i nord, og utdanningen skal utnytte lokal kompetanse og infrastruktur.
I oppbyggingsfasen skal senteret trekke veksler på infrastrukturen som Høgskolen i Finnmark har i Hammerfest. Høgskolen i Narvik, som har ingeniørutdanning, planlegger oppstart av bachelor i teknologi i Hammerfest i 2008.
Lab og simulator
Statoils bidrag kan bli å slippe masterstudenter til i kontrollrommet på Melkøya, hvor hele prosessen styres, fra gassen hentes opp fra borehullene langt til havs og til den skipes ut som LNG.
– Vi sitter på unik kompetanse som kan være utgangspunkt for utdanning. Det kan være mange slags modeller for dette, for eksempel at masterstudenter løser oppgaver knyttet til teknologien. Vi har simulator og laboratorium som studentene kan benytte, og våre folk kan være faglige veiledere, sier informasjonsleder Sverre Kojedal.