Før nyttår skrev Teknisk Ukeblad om suksessen Kahoot!, som har slått an hos flere hundre tusen studenter verden over med sin kombinasjon av spill og læring.
Professor i spillbasert læring Alf Inge Wang er mannen bak, og i hele sin karriere har han laget innovative læringsapplikasjoner. Nå er han nominert til Teknologibragden for sitt arbeid.
Les også: De fikk Ingeniørbragden i 2011. Siden er ordreboka femdoblet
Beæret
Alf Inge Wang er for tiden i California for å forske på spill og læring og for å promotere Kahoot!, som han utvikler med kollegene i selskapet Mobiltroll. Vi fikk tak i en glad professor på Skype.
– Jeg er overrasket. Det er hyggelig og flott, og jeg er veldig beæret. Det kom litt brått på, jeg ser ofte at prisen går til tung teknologi innen felter som havbruk og olje. Dataspill og læring er absolutt litt annerledes.
Han er også beskjeden på egne vegne.
– Resultater fra mitt arbeid er et produkt av god støtte og samarbeid fra kollegaer og studenter på NTNU, et kjempedyktig Kahoot!-team og full støtte fra familie og venner.
Les også: Følger drømmen fra et kott i Silicon Valley
Begynte tidlig
Kahoot! er verktøyet som har fått mest oppmerksomhet. Det gjør klasserommet om til et gameshow, og gir læreren unike muligheter til å måle kunnskaper hos elevene, samtidig som det gjør undervisningen underholdende. Wang har selv brukt Kahoot! med opptil 500 studenter samtidig.
Men Kahoot! er bare én av Wangs mange gode ideer.
Han har stått bak The Amazing City Game, et fartsfylt rebus-spill for å lære om byen Trondheim. KnowledgeWar lar studenter drive kunnskapsbasert rollespill på campus, mens nettrollespillet World of Wisdom er det Wang selv kaller kall en MMOLG (Massive Multiplayer Online Learning Game).
Det er noen eksempler av et tyvetalls forskjellig applikasjoner han har laget sammen med kollegaer og studenter.
Les også: – DNA er morgendagens sosiale medium
Rollemodell
Maria Letizia Jaccheri er instituttleder på Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap på NTNU, og forteller at Wang har betydd mye for universitetet.
– Hans arbeid betyr mye fordi han klarer å utvikle teknologiske løsninger som han selv tester med våre studenter. Han er koordinator for et fag med 2000 studenter, og tar i bruk «gamification» i klasserommet.
Hun kan også fortelle at Wang er en rollemodell for studenter.
– Alf Inge er en rollemodell, nettopp fordi han satser på forskning, innovasjon og undervisning og klarer å forene de tre pilarene universiteter bør bygge på. Studenter setter stor pris på Alf Inge.
Les også: Tidligere prisvinnere
Begynte med Amiga
Det hele begynte tidlig. Da han var ung, plukket Alf Inge Wang fra hverandre en joystick, koblet til ringeklokker han hadde kjøpt på Obs, og programmerte sin egen versjon av Jeopardy på Amiga-maskinen sin.
Første gang han utviklet spill for læring var da han var fersk universitetslærer. Den gang laget han programvare for å oppsummere pensum på en engasjerende måte. Det ble begynnelsen på suksessen kahoot!.
– Spill har alltid vært en interesse, og jeg har programmert fra jeg var liten. Jeg hadde egentlig bestemt meg for å ikke bli lærer, det er litt ironisk. Men sånn ble det. Jeg liker spesielt godt er å ha mye interaksjon i forelesningssalen, og at elevene får bidra mest mulig.
Uengasjerte elever som ser ned i bordet er nemlig det verste som finnes, forteller Wang. Kahoot! vokser stadig, så nå kan forhåpentligvis flere lærere rundt om i verden få slippe nettopp det.
Tidligere presenterte kandidater:
1. Kongsberg Maritime Munin: Norsk AUV kan endre bransjen
2. Lundin: Lundin finner olje der andre gir opp
3. Powerhouse Kjørbo: Verdens første rehabiliterte plusshus
4. Goodtech: Promaps kan forutse feil i strømnettet
5. West Group: Vil effektivisere boreoperasjoner med opptil 50 prosent