Oslo/Ålesund: Det kan være fristende å trekke paralleller til en annen person fra landsdelen, Kjell Inge Røkke. Begge har solid erfaring fra fiskeribransjen. En annen fellesnevner er stor sans for syvmilssteg og gode resultater innenfor sine respektive arbeidsoppgaver.
Optisk projeksjon
Arne Ove er produktsjef hos Ulstein Power & Control, og har vært sentral i utviklingen av selskapets framtidsrettede brosystem, Bridge Vision. DNB sendte konseptet helt til topps i sin årlige innovasjonspris.
Brosystemet skilter blant annet med optisk projeksjon (headup display) på vinduene og bevegelsesstyrt innhold på, eller ved, vinduene. Dessuten skal systemet automatisk tilpasse seg mannskapets foretrukne oppsett, og det kommer med nyutviklede, ergonomiske arbeidsstasjoner.
Banebrytende
Produktsjefen er stolt og glad over resultatet. Han understreker at det har vært mange involvert, både i Ulstein og ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO).
- Det hadde ikke vært mulig å utvikle et slikt system uten et stort, kompetanserikt og tverrfaglig team, sier Arne Ove.
Sunnmøringen forteller at det ekstra tilskuddet skal gå til å øke innovasjonstakten, og til å teste ut ideer som ligger utenfor det planlagte omfanget. Samtidig er han vel så glad for oppmerksomheten som prisen gir, også utenfor den maritime klyngen.
Når Arne Ove beskriver utviklingen, kommer han ikke utenom en annen banebrytende innovasjon som Ulstein har utført.
- Vårt X-Bow skipsdesign var noe helt nytt da det ble lansert for ti år siden. Det førte til at andre verft også utviklet helt nye design, sier produktsjefen.
System-metning
Han mener Bridge Vision vil forandre brosystemene på skip, men at de ikke nødvendigvis blir kopier av Ulsteins konsept. Det er absolutt på høy tid med innovasjon. Arne Ove forteller at en typisk bro kan ha 50 til 70 systemer.
- Det er rett og slett fullt mange ganger. Dessuten er det noen av systemene som nesten aldri blir brukt. Men de må allikevel være der, forklarer sunnmøringen.
Dette er bakteppet for utviklingen av Bridge Vision. Integrasjon må til, men Arne Ove forteller at det ikke holder å veksle mellom systemene i ett felles brukergrensesnitt.
- Brukeren må ha smartere systemer som automatisk tilpasser seg behov og bruksmønster, mener han.
Basert på brukerobservasjoner
Selv om sunnmøringen både har vært linefisker, matros og omreisende serviceingeniør, foretok han og kollegaene et omfattende feltarbeid for å kartlegge arbeidet på broen for typiske offshore serviceskip. Han medgir at forskningsdelen ble mer omfattende enn han hadde trodd.
- Vi har brukt rundt to måneder på observasjon av mannskapet på ulike broer. Forskningsinnsatsen har vært gull verdt i utviklingen av Bridge Vision, slår Arne Ove fast.
Han forteller at rederne er blitt mer positive til nye løsninger. Noe av bakgrunnen er den økende kompleksiteten på skipsbroene, kombinert med unge generasjoners forventning til moderne brukergrensesnittet, som de kjenner igjen fra smarttelefoner og nettbrett.
Forenklet brukergrensesnittet
Arne Ove er opptatt av at det nye brokonseptet skal forenkle dialogen med operatørene. Produktsjefen vil blant annet løfte abstraksjonsnivået, med funksjonalitet på et høyere plan. Som et eksempel nevner han overføring av væske til en tank.
- Vi bør komme oss fra objektorienteringen og til en funksjonell dialog. Det burde holde å aktivere forflytning av væske uten å gå innom ventiler og pumper, sier sunnmøringen.
Han synes at skipene må bli langt mer dynamiske. Arne Ove forklarer at båtene må tilpasse seg. Det gjelder de som er i drift i forskjellige verdensdeler, utfører oppdrag både dag og natt, har erfarne og ferske operatører og i tillegg utfører helt ulike oppgaver.
- Fartøyet bør kunne omstille seg kontinuerlig til aktuelt oppdrag på en enkel måte, mener produktsjefen.
Sjøsetter Bridge Vision
Mye av dette er inkludert i Bridge Vision. Opprinnelig hadde Ulstein planlagt at konseptet skulle være en del av skipsdesignet fem eller ti år fram i tid. Arne Ove forteller at den store interessen siden presentasjonen i fjor sommer har framskyndet utviklingen av realiserbare løsninger.
Derfor blir en del av Bridge Vision sjøsatt nå, på Ulsteins nye skip Blue Thunder.
- Det første delprosjektet består av alarmhåndtering, og baserer seg på designet i brokonseptet, sier Arne Ove.
Ifølge produktsjefen er det et komplekst system som implementeres. Det har bare 100 alarmer, men alle er like viktige, avhengige av driftssituasjonen. Systemet samler inn, prioriterer og presenterer alarmene på en ny måte. Alarmene blir presentert som ei kule. Den viser status for ulike undersystemer delt inn i ulike sektorer.
Forretning fryder
Sunnmøringen viser oss et eksempel på dette via skjermbildet.
- Operatøren får oversikt over rikets tilstand ved et raskt blikk, kommenterer han.
Han ser fram til å få testet nyvinningen i sitt rette element. Samtidig jobber produktsjefen på nye ideer for Bridge Vision. Han er opptatt av å holde momentet oppe med videreutvikling av konseptet.
Sist, men neppe minst, vil Arne Ove skape forretning med Bridge Vision. Han ser ikke for seg et volummarked.
- Vi sikter mot high-end-markedet, som ligger på en håndfull båter i året, mener produktsjefen.
- Det kan fort snu seg, sier han med en dårlig skjult sunnmørsk stolthet!