En norsk studie utarbeidet av Det norske Veritas for Norges rederiforbund er lite hyggelig lesning. Studien har tatt for seg situasjonen i verden etter terrorangrepene i USA den 11. september i fjor.
Et stort antall terrorrelaterte rapporter fra International Maritime Organisation (IMO), tilknyttet De forente nasjoner, er lagt under lupen sammen med tilsvarende rapporter fra bl.a. US Coast Guard.
Studiegruppen i Veritas under ledelse av Sven Ullring har samarbeidet med relevante myndighetsinstanser, Marintek og Norges Rederiforbund. Sikkerhetseksperter har analysert mulige trusler med bæring på norsk sjøfart. Hensikten har vært å foreslå tiltak som skipsredere og havneeiere nasjonalt og internasjonalt kan gå sammen om.
Sikre mot kapring
Tiltak nummer en er å unngå at skip kan bli kapret og brukt som bomber. Ett scenarium er at terrorister seiler et kapret kjemikalieskip eller en olje/gasstanker inn i en travel storbyhavn og sprenger skipet. Et annet scenarium er at de infiltrerer containere med skitne bomber eller andre masseødeleggelsesvåpen og detonerer dem idet skipet klapper til kai eller mens containerne transporteres gjennom en by.
Et annet skrekkscenarium er at et større cruiseskip kapres og passasjerene massakreres.
Overvåking viktig
Det viktigste motmiddelet ifølge studien er god etterretning/overvåking og jevn og sikker strøm av informasjon. Eierforholdet til skip må bli langt mer gjennomsiktig enn i dag, papireksersisen må gjøre absolutt vanntett.
Bekvemmelighetsflagg skal ikke kunne maskere eierskap. Lasten og dens eiere samt innhold må være vanntett dokumentert, skip ved kai må beskyttes mot inntrengere via vakthold og elektroniske midler, containere må kunne sjekkes bl.a. med sporhund og andre midler, kapringsforsøk i åpen sjø må møtes med raske (militære) motmidler fra de aktuelle sjøstatenes side.
USA stengt
Alle viktige amerikanske havner overvåkes av US Coast Guard. Etter 11. september sjekkes all last - særlig containere - i detalj. Cruiseskipsterminalene og passasjerlistene sjekkes enda grundigere enn før.
I andre land er lite gjort i den maritime sektor. Problemet er at fordi man ikke aner hvem som kan slå til med hva og hvor, så må alle potensielle angrepsmål analyseres og sjekkes slik at man reduserer sårbarheten og demper skadevirkningene etter et eventuelt terroristangrep. At angrepene vil komme, regner IMO som sikkert. Men like viktig som å analysere, er å holde hodet kaldt: Overreaksjoner kan gjøre like stor skade som angrep.