Samferdselsminister Liv Signe Navarsete får overlevert rapporten fra utvalgsleder Bjørn Nilsen i dag.
Ledelsen i Statens vegvesen vil være tilstede.
Rutiner
I tillegg til hva som burde ha vært gjort og hvorfor det ikke ble gjort, er informasjonssjef Kjell Hauge spent på hvordan granskningskommisjonen mener rutinene for å bygge tunneler skal bli bedre i framtiden.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
- Kunnskapen er helt klart til stede i den norske tunnelbransjen. Det er heller ikke noe galt med viljen. Men det må ha skjedd svikt i rutiner når to tunneler raser sammen i Norge i løpet av relativt kort tid, sier Hauge.
Han sikter i tillegg til raset i Hanekleiv-tunnelen, til hendelsen da 12 tonn stein og betong raste ned i veibanen inne i Oslofjordtunnelen 1. juledag 2003.
Stengt lenge
Raset i Hanekleivtunnelen på E18 i Vestfold skjedde 25. desember 2006. Statens vegvesen har også stengt nordgående løp i Hanekleivtunnelen på E18 i Vestfold, og tunnelen åpnes trolig ikke før til sommeren.
5. januar nedsatte samferdselsministeren en undersøkelsesgruppe som fikk i oppgave å kartlegge årsaker til raset, forbedringstiltak og analysere alle faser av tunnelprosjektet.
Undersøkelsesgruppen er også bedt om å komme med eventuelle forslag til forbedringstiltak vedrørende planlegging/prosjektering, tunnelbygging, drift og vedlikehold, og kontrollrutiner og regelverk.