Samferdselsministeren fikk presentert tilleggsrapporten om raset i Hanekleivtunnelen, som tar for seg nordre tunnelløp, i går. Den ble offentliggjort i dag.
- Gledelig melding
- Dette er en gledelig melding. Stengingen som ble gjort var helt riktig, og det var heldigvis aldri noen fare for trafikantene i det nordgående løp i den tiden dette var åpent, sier Liv Signe Navarsete til TU.no.
Undersøkelsesgruppen legger vekt på at alvorlige stabilitetsproblemer og utrasning svært sjelden forekommer i norske tunneler, og de vurderer det som "ytterst lite sannsynlig" at det oppstår to ras etter hverandre. I tillegg sier de at det var en forutsetning for åpningen at hele tunnelen umiddelbart skulle undersøkes grundig.
- Med dette som utganspunkt, og på bakgrunn av kunnskapen en hadde om forholdene i tunnelen da beslutningen ble tatt, er vår vurdering at det ikke var uforsvarlig å gjenåpne nordgående løp 26. desember, skriver undersøkelsesgruppen i delrapporten.
Tilleggssikring påkrevd
Likevel var det mangelen på garanti mot nye nedfall - før tilleggssikring var utført - som gjorde at også nordgående løp ble stengt 19. januar.
- På grunnlag av våre observasjoner bak hvelvet den 13. januar er det liten tvil om at sikringen flere steder har vært utilfredsstillende også i nordgående løp, og at tilleggssikring er påkrevd, heter det i delrapporten.
Navarsete forteller at Stortinget skal orienteres om alle hendelser rundt raset i Hanekleivtunnelen i mai.
Konklusjonene
Her er undersøkelsesgruppens hovedkonklusjoner vedrørende gjenåpning og stengning av nordgående løp:
- Basert på observert forløp og karakter av forkastningssonen som forårsaket ras i sørgående løp, og på bakgrunn av generell vurdering av sikkerhetsnivået i norske vegtunneler, er det undersøkelsesgruppens oppfatning at det ikke var uforsvarlig å foreta en midlertidig gjenåpning av nordgående løp i Hanekleivtunnelen den 26. desember 2006.
- Undersøkelsesgruppen vurderer det som forståelig at også nordgående løp etter nærmere inspeksjon bak hvelvet ble besluttet stengt for tilleggssikring.
- Tilsvarende rashendelser og stengninger som i Hanekleivtunnelen vil kunne unngås for fremtidige tunnelprosjekter ved planmessig ingeniørgeologisk kartlegging og tilstrekkelig bergsikring.