Da republikanerne i Senatet sa nei til en redningspakke på 14 milliarder dollar til de amerikanske bilfabrikantene General Motors og Chrysler, kan de se svart ut for de gamle bilkjempene i Detroit.
Surrealistisk
– Det er de som tror de kan spille et spill med dette. President Bush, vær så snill å bruke din makt til å sikre at ikke ytterligere 2,5 millioner mennesker havner i arbeidsløshetskø, sier demokraten Debbie Stabenow til detnews.com. Hun kaller hele situasjonen surrealistisk.
Skylder på fagforeningene
Årsaken til at republikanerne i Senatet nok en gang stemte ned et forslag om å gi akutte likviditetslån til de vaklende kjempene, er at de ikke er interesserte i å gi lån før fagforeningen United Auto Workers, UAW, aksepterer de samme lønnsbetingelsene som bilarbeiderne i de utenlandsk eide bilfabrikkene lenger sør i USA har. Kravet er at det innføres i 2009.
UAW har akseptert kravet, men ikke fastsatt dato. De er også villige til å fire på kravene til pensjons og helseforsikringene som bilfabrikantene betaler. Dette utgjør et beløp på hele 10 milliarder dollar i år.
Kan søke konkursbeskyttelse
GM trenger umiddelbart 4 milliarder dollar denne måneden og ytterligere 4 milliarder i januar for å overleve.
Chrysler trenger 4 milliarder dollar for å kunne overleve fram til 31 mars. Ifølge detnews.com har GM allerede vært i kontakt med spesialister på konkurser for å komme ut av krisen. Amerikansk lov gir rett til konkursbeskyttelse gjennom Chapter 11, som hindrer kreditorer fra å slå en bedrift konkurs mens den restruktureres.
Forødende effekt
Innkommende president Barack Obama mener at landet ikke kan sitte å se på at den amerikanske bilindustrien kollapser.
– Gjør vi det vil det få en forødende dominoeffekt på hele landets industri og økonomi, sier han. Obama setter sin lit til at kongressen kan endre lovgivningen slik at bilindustrien kan reddes kommende uke.
I kongressen stemte 205 demokrater for redningspakken, mens 20 var imot. 150 republikanere stemte imot mens 32 stemte for.
Over tre millioner uten jobb
I begynnelsen av november viste tall at dersom GM og Chrysler går konkurs vil de dra med seg Ford i dragsuget, til tross for at Ford sannsynligvis har nok penger til å klare seg uten statlig støtte.
Årsaken er at dersom GM og Chrysler faller, så vil også bildelprodusentene tryne skikkelig. Dermed vil ikke Ford heller kunne produsere biler fordi de ikke vil få deler til produksjonen.
Forhandler og verksteder
Uten biler å selge, vil forhandler og verksteder i USA og verden over få problemer.
De amerikanske bilgigantene innen deleproduksjon kontroller også store deler av bildelprodusentene i Europa og delvis i Asia.
Rundt tre millioner arbeidstakere i USA er direkte ansatt i bedrifter som kan gå konkurs på grunn av bilgigantenes fall.
I tillegg kommer alle som er i forhandlernettet og på verkstedene i USA og verden rundt. For bileierne kan de bety problemer med å få reservedeler.