Etter at det ble kjent at svenske Nevs skal levere 150.000 elbiler til kinesiske Panda New Energy, har enkelte spekulert i om hvor reell avtalen er. Sveriges Radio oppsøkte også adressen til det kinesiske selskapet, og fant kun en sovesal for arbeidere.
Nå har Panda New Energy kommet på banen, og lagt frem bevis for at ordren er reellved å vise til at en del av pengene allerede er betalt.
Dette kommer frem i et intervju Sveriges Radio har gjort med Panda New Energys direktør Sun Wei.
Han forteller at Nevs-bilene skal brukes i nye transporttjenester i Kina, et marked som er i sterk vekst. Den kinesiske regjeringen gir allerede støtte til elbiler, og Panda New Energy har planer om å først etablere sine tjenester i byer hvor de lokale myndighetene tilbyr gode betingelser.
At det nystartede selskapet har valgt biler fra Nevs har ifølge intervjuet med å gjøre at de ønsker å utnytte Saabs gode rykte i konkurransen med andre leasingselskaper.
Har betalt 100 millioner kroner
Sun Wei har vist frem en kvittering på en overføring til Nevs tilsvarende 100 millioner svenske kroner, skriver Sveriges Radio. Beløpet gjelder den første leveransen av biler.
Totalt har ordren en verdi på 100 milliarder svenske kroner. Panda New Energy er eid av finansselskapet Huaxin, som Sun Wei er ansatt i.
– En til to milliarder er egentlig ikke noe problem for Panda och Huaxin, sa Sun Wei til Sveriges Radio. Samarbeidspartnere og fond skal stå for resten av kapitalen.
- Overrasket? Elbilen er langt mindre effektiv enn mange tror
Knapp tid førte til falsk adresse
Grunnen til at Panda New Energy er registrert på falsk adresse i en sovesal utenfor Beijing, skal ha med å gjøre at den var knapt med tid til å få etablert firmaet etter at det ble tildelt plass i den lokale industriutviklingssonen, forklarer Sun Wei.
Det skal være en tredjepart som har utført firmaregistreringen på Panda New Energys vegne, og Sun Wei sier at de har fortalt denne tredjeparten at de ikke ønsker å gjøre det på denne måten.
Nevs kjøpte opp Saabs fabrikk i Trollhättan etter Saabs konkurs. Siden har det ikke skjedd all verden, etter at eierne kuttet pengestrømmen for halvannet år siden. Planen har hele tiden vært å lage elbiler basert på Saab-biler.
Skal selge biler i Sverige
I et intervju med Dagens Industri forteller Nevs-direktør Mathias Bergman at fabrikken skal bygges om i løpet av neste år, og at produksjonen av malte karosserier skal settes i gang mot slutten av året.
Disse karosseriene skal sendes til Nevs' fabrikk i Kina, hvor de skal ferdigstilles med drivlinje. Et lite volum skal imidlertid bygges og ferdigstilles i Trollhättan, for salg i Sverige.
Hvorvidt Saab-navnet fortsatt skal brukes, er ukjent. I første omgang skal det bygges biler basert på Saab 9-3. Nevs annonserte nylig at de skal introdusere fire nye bilmodeller i tillegg til denne.
Nevs har i dag 550 ansatte, og flere skal ansettes etterhvert som produksjonen kommer i gang.
- Guide: Hvilken elbil skal du kjøpe?