Det var den 26. september 2011 at et vogntog kolliderte med en varebil i Hyvingstunnellen på E16 ved Voss. Vogntoget mistet veggrepet cirka en kilometer inne i tunnelen, fikk skrens og kom over i motsatt kjørefil, der det kolliderte med en møtende varebil. Sjåføren av varebilen omkom i ulykken.
I ulykkesrapporten skriver Statens Havarikommisjon for transport ((SHT) at høy hastighet, i kombinasjon med manglende varsling og tiltak som følge av lave friksjonsforhold i tunnelen, var de viktigste årsakene til ulykken. I den første av to sikkerhetstilrådninger ber SHT Statens vegvesen om å etablere rutiner som sikrer bedre oppfølging av vegdekke med lav friksjon, basert på målinger eller mistanke om avvik fra minstekravene.
Iverksetter tilsynssak
I løpet av 2013 vil Vegtilsynet gjennomføre tilsynssak med formål å undersøke i hvilken grad «vegsikkerhetsforskriften», som gjelder for TERN-vegnettet (Trans European Road Network), er iverksatt i styringssystemet til Statens vegvesen.
I vegsikkerhetsforskriften stilles det krav til vegeier om regelmessige sikkerhetsinspeksjoner på vegnettet. Tilsynssaken vil kunne synligjøre i hvilken grad vegeier har etablert rutiner for sikkerhetskritiske prosesser som for eksempel friksjonsmålinger.
Denne tilsynssaken vil i 2013 bli etterfølgt av flere saker som har som formål å undersøke i hvilken grad Statens vegvesen i praksis utfører inspeksjoner og håndterer avvik.
Aktuelt med endringer
Statens havarikommisjon tilrår også Statens vegvesen å benytte risikovurderinger ved beslutning og iverksetting av trafikksikkerhetstiltak.
Slike risikovurderinger er ikke et krav, men kun veiledende for Statens vegvesen. For Vegtilsynet er det derfor aktuelt å foreslå endringer i regelverket, slik at det blir stilt krav til risikovurderinger i vegtrafikken på samme måte som for andre transportgrener. For jernbanedrift blir det for eksempel i «Sikkerhetsstyringsforskriften» stilt krav om at jernbanevirksomheter planlegger og gjennomfører risikovurderinger i alle virksomhetsfaser.