Dette er problemet
Vi kan fint synkronisere e-post, kalender og kontaktliste, så alt ser ut til å være normalt. Etter noen dagers bruk oppdaget vi så smått at kontaktene våre ikke fikk e-postene vi sendte og svarte på.
Det viser seg at telefonene slett ikke sender avgårde e-postene. Når vi trykker på "send" dukker det opp en boks som sier "Sender e-post..." Denne forsvinner, og det later til at meldingen er sendt.
Men e-posten legger seg ikke i verken sendt-mappen eller utboksen på Exchange-serveren.
Vedlegg og større e-postmeldinger viser seg å være umulig å laste ned. Det ser ut til at telefonen begynner å laste disse ned, men så stopper det bare opp uten noen feilmelding.
Hva skjer?
Problemet ser ut til å være at Desire HD og Z benytter EAS14-protokollen når den snakker med Exchange 2010-serveren. Tidligere Android-modeller fra HTC (og andre) benytter den eldre EAS12-protokollen.
Så lenge du forsøker å koble deg til en Exchange 2010-server vil Desire HD og Z automatisk koble seg opp med EAS14 så lenge serveren støtter dette. Det er en bug i kommunikasjonen over EAS14 på telefonene.
Dette vil også skape problemer for alle tjenester som benytter seg av EAS14, som Windows Live Hotmail.
Slik fikser du det
HTC har sluppet en fiks, men du må gjøre en liten innsats selv.
Det første du må gjøre er å passe på at du har siste programvareoppdatering til telefonen. Siste versjon er i skrivende stund 1.32.405.6. Versjonen finner du under Innstillinger -> Om telefonen.
Deretter må du slette Exchange-kontoen. Dette gjør du under "Synkronisering" i innstillingsmenyen.
Siste steg er å sette opp Exchange-kontoen din på nytt. Dette gjør at telefonen kommuniserer over den eldre EAS12-protokollen i stedet.
Nå bør det fungere som normalt.