Fra 1. januar i år ble det ulovlig å bruke privateide elsparkesykler og ståbrett uten å ha tegnet egen ansvarsforsikring. Det skjedde etter at elsparkesykler ble omklassifisert til «liten motorvogn» og det ble innført forsikringsplikt etter bilansvarsloven.
Nå sier forsikringsselskapet If, som ifølge Finans Norge har en markedsandel på rundt 21 prosent, at de kun har ansvarsforsikret 1.547 private elsparkesykler.
– Ut fra hva vi har sett i markedet så langt, er det god grunn til å tro at det totalt kun kan være rundt 6.000-7.000 forsikringspliktige elsparkesykler i Norge som nå er dekket etter samferdselsmyndighetens krav. I beste fall, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.
Ifølge bransjeorganisasjonen Elektronikkbransjen ble det bare fra januar til august i fjor solgt 230.000 elsparkesykler i Norge. I samme periode i 2021 ble det solgt 205.000 elsparkesykler i Norge.
– Det er grunn til å tro at vi snakker om minst en halv million privateide elsparkesykler som må ha denne pliktige ansvarsforsikringen for å kunne brukes lovlig, sier Clementz.
Høyre vil stanse sammenslåingen av Flytoget og Vy