Den 3398 meter lange undervannstullen betød et voldsomt fremskritt i øyriket mellom Harstad og Senja da den ble åpnet i år 2000.
– Men tunnelen var et kompromiss, noe man umiddelbart blir oppmerksom på i det man stuper ned i hele 10 graders helning mot havbunnen. Deretter er det en lang og flat rett strekke der man tydelig føler at man kjører bortetter havbunnen, før det igjen bærer rett opp igjen på andre siden av sundet.
Mørk og fuktig
Tunnelen var mørk og fuktig, og var heller ikke beregnet for gående eller syklister ettersom den hverken hadde bankett langs sidene eller ventilasjon. Tunnelen var frem til nylig den eneste undersjøiske tunnelen i Norge uten mekanisk ventilasjon, men nå er ting på stell.
I det vi stiger ut av bilen 112 meter under havoverflaten durer det kraftig fra vifteanlegget, som står i testfase. Under maks-testen måtte man ifølge byggeleder Lars Greger Bakken ha gode klær for å stå i nærheten av tunnelåpningen, der kaldlufta fra havbunnen kom ut.
– De er godt dimensjonert, og de starter enten automatisk via de tre gassmålerne, eller på nivå 1 dersom man aktiverer sykkelknappen ved åpningene.
Folk i tunnelen
– Det var en del gassproblematikk her tidligere, der enkelte værsituasjoner gjorde at man fikk trykk fra begge sider, og da sto gassen der som en propp. Og selv om det var forbudt for gående og syklende tok folk seg gjennom likevel, så det er greit å få dette på stell.
Der det før bare var en gruslagt vegskulder mellom kjørebanen og berget er det nå etablert bankett på begge sider, slik at det er mulig for myke trafikanter å ta seg trygt under sundet.
I tillegg til ventilasjon har entreprenøren BMO utført de nødvendige arbeider for å møte tunnelsikkerhetsforskriftens krav til belysning, brannsikkerhet, varsling og styring.
Det er etablert tre tekniske rom, ett utvendig og to innvendig. Det ble sprengt ut til sammen 5 800 kubikkmeter fjell for å gjøre plass til rommene. I tillegg ble det tatt ned noen «knøler» i himlingen for å sikre god nok profil til at det ikke lenger er nødvendig å skilte om redusert høyde.
Fri for isolasjon
– Det var også veldig lite av tunnelen som var vann- og frostsikret. Det gikk med 52 000 kvadrat PE-skum matter over en lengde på 2 800 meter.
I et prosjekt som ellers gled greit gjennom både covid og andre kriser, var akkurat PE-mattene den eneste utfordringen som ble vanskelig å løse.
- Vi måtte etterbestille mer matter, og det var det faktisk fritt for. Vi brukte alt vi hadde, så det gjenstår noe ubetydelig etterarbeid som skal gjøres når vi får tak i de siste mattene.
Prosjektkostnaden er på 262 millioner kroner, inkludert MVA.
– Etterbestillingen av mer vann- og frostsikring dro litt opp. I tillegg baserte vi anbudet på gammel prosjektering fra 2015 som vi overtok fra Vegvesenet. Det har det skjedd teknisk utvikling i ettertid, så vi valgte nyere teknikk blant annet på lysstyring.
Forsinket
Overlevering er også på overtid grunnet mangel på elektriske komponenter. 17. juni var opprinnelig sluttdato, men da Våre Veger var innom tidlig i august var håpet at man skulle være ferdig med testing innen slutten av måneden, og overta anlegget så snart VTS er fornøyd med testfasen.
For trafikantene har dette hatt liten betydning, ettersom anlegget ble åpnet for fri trafikk før sommerferien.