Equinor har fullført letebrønnen Snøfonn Nord i Barentshavet, fem kilometer fra den ene funnbrønnen på Johan Castberg-feltet, som nå er under utbygging.
Her har de gjort et oljefunn, på mellom 6 og 8 millioner kubikkmeter, som tilsvarer mellom 38 og 50 millioner fat, bekrefter Oljedirektoratet.
Equinor melder at de vil vurdere å knytte funnet til Johan Castberg-feltet.
– Spennende funn
– Snøfonn Nord er et spennende funn i nærheten av Johan Castberg-utbyggingen og kan bidra med fremtidige verdifulle tilleggsvolumer til installasjonen. Vi vil jobbe sammen med partnerskapet for å vurdere en mulig utbygging, sier direktør Kristin Westvik i utforskning og produksjon nord i Equinor, i meldingen.
Snøfonn Nord kommer like over ett år etter funnet av Isflak i samme område, men er trolig litt større. Isflak-funnet ble i mars i fjor beregnet til å være på mellom 31 og 50 millioner fat utvinnbar olje.
Snøfonn Nord-brønnen ble boret av Transocean Enabler og er nå avsluttet. Transocean Enabler vil nå forflytte seg 800 meter lenger vest i utvinningstillatelse 532 for å bore en ny letebrønn.
Snøfonn Nord er det tiende funnet i Castberg-lisensen, og den tolvte letebrønnen som bores i utvinningstillatelse 532.
Til kai på Stord
Det 313 meter lange Johan Castberg-skroget ankom Norge i april, og ligger nå forankret ved kai hos Aker Solutions på Stord, hvor dreieskive og prosessmoduler installeres i vår og sommer, og alt skal kobles sammen, ferdigstilles og testes – før produksjonsskipet skal videre til feltet i Barentshavet.
I utgangspunktet skulle Johan Castberg-skipet nå vært ferdig på verftet på Stord, og på vei til feltet i Barentshavet. Men problemene har ført til en forsinkelse på to år. Oppstart i slutten av 2022 er forskjøvet til planlagt oppstart i slutten av 2024.
Byggingen av Johan Castberg-skroget i Singapore har vært langt fra problemfri. I 2020 ble det kjent at det var omfattende kvalitetsfeil i sveisene på skroget, i tillegg til feil i analyseprogram for utmattingsberegninger.
Smitteverntiltak og redusert tilgang på arbeidskraft har dessuten ført til forsinkede leveranser fra verft i både Singapore og Norge. I Singapore ble verftet ble stengt ned en lang periode og hadde deretter redusert tilgang på arbeidskraft på grunn av innreiserestriksjoner og smitteverntiltak.
Prosjektet er dessuten blitt dyrere på veien. Prislappen ligger nå på 59 milliarder kroner. Det er en økning på nesten åtte milliarder totalt fra estimatene i utbyggingsplanen. Utbyggingen er dermed blitt 15 prosent dyrere enn det som i utgangspunktet var planen.
Tilleggsressurser er dermed viktig for å opprettholde økonomien i prosjektet.