Det var et Boeing 737–700 fra Southwest Airlines på vei fra Phoenix til Sacramento som fredag nødlandet i Yuma, Arizona etter det oppsto et nesten to meter langt hull i taket.
Etter en hurtig nedstigning kom verken de 118 passasjerene eller de fem besetningsmedlemmene til alvorlig skade. Da står det sannsynligvis verre til med renommeet til flyselskapet:
Tilsvarende i 2009
– Southwest har gjort ikke-destruktive tester på sine 737-300-fly og funnet sprekkdannelser i skjøtene på ytterligere tre fly, opplyste Robert Sumwalt i den amerikanske havarikommisjonen NTSB på en pressekonferanse søndag.
Pressekonferansen er lagt ut på YouTube
Hullet oppsto ved en overlappende skjøt i taket cirka midt i kabinen. En såkalt «lap joint». Ifølge NTSB er det funnet sprekkdannelser cirka en kvart tomme lange i den høyre (sett i flyets fartsretning) av de to skjøtene. I tillegg er det funnet flere sprekker på andre deler av skroget.
Så sent som i juli 2009 måtte et tilsvarende fly fra Southest Airlines, på vei fra Nashville til Baltimore, nødlande etter et tilsvarende brått trykkfall som følge av et hull i taket.
40 000 flyginger
En bit av skroget på ulykkesflyet er plukket av og skal nå granskes på NTSB-laben i Washington D.C.
Ulykkesflyet med registreringsnummeret N632SW ble levert fra fabrikken i 1996.
Med andre ord er det et av de nyeste 737 classic som er levert. På de 15 årene som er gått skal maskinen ha fløyet i underkant av 40 000 ganger (flysykluser – antall ganger kabinen er blitt trykksatt) og akkumulert drøyt 48 000 flytimer.
Til sammenligning var 737-200-en fra Aloha Airlines, Flight 243 , blitt trykksatt 89 000 ganger da deler av taket føk av i lufta. Dette er en av luftfartshistoriens mest kjente eksempel på takløse fly som klarer å lande.
Norwegian med samme fly
Det er ventet at Boeing vil komme med nye inspeksjonskrav til flytypen, altså 737–300 med tilsvarende antall kompresjoner på baken, men det har ennå ikke kommet.
– Sprekkdannelser og materielltretthet er et vanlig fenomen. Fra første gang et fly flyr oppstår det slitasje. Det er derfor vi har strenge inspeksjonskrav, slik at sprekker kan fikses før de blir større enn de bør være. Men akkurat området hvor hullet oppsto var hittil ikke sett på som et område som måtte undersøkes på dette stadiet, fortalte Sumwalt på pressekonferansen.
Han legger til at luftfartsmyndighetene (FAA) på egen kjøl vil vurdere om Boeings kommende direktiv vil være tilstrekkelig.
Også Norwegian har 10–12 737–300 i flåten (de er i ferd med å erstattes av 737-800). Ifølge Dagbladet har Norwegian allerede gjennomført ekstra undersøkelser av sine 300-er.
Southwest har totalt 548 Boeing 737 av forskjellig type og alder. Selskapet har satt 79 av flyene på bakken for nærmere inspeksjoner og kanselllerte 300 flyginger lørdag og tilsvarende søndag.