Teslas hurtigladenettverk kalt Supercharger kan levere mer effekt enn antatt, ifølge nye opplysninger.
Laderne, som opprinnelig hadde en makseffekt på 120 kilowatt, kan levere 145 kilowatt, viser det seg.
Differansen er halvparten av den effekten øvrige elbiler stort sett hurtiglader med.
Det ifølge Tesla selv, som offentliggjorde opplysningene i forbindelse med en klage med den britiske ladeoperatøren Ecotricity.
Ecotricity har klaget Teslas påstand om at Supercharger er verdens hurtigste ladestasjon inn til det britiske reklameombudet Advertising Standards Authoriy (ASA), skriver Electrek.
180 kilowatt er mulig
De hevder at det finnes ladestandarder som overgår Supercharger, med effekter på inntil 180 kilowatt.
Det var da kjent at Supercharger enkelte steder kunne levere 135 kilowatt, selv om ingen av selskapets biler kan utnytte mer enn 120 kilowatt.
I kjennelsen skriver ASA at Tesla ga dem informasjon om spesifikasjonene til Supercharger, og at den teoretisk kan levere 145 kilowatt. 25 kilowatt mer enn bilene kan ta, og 10 kilowatt mer enn det som til da var kjent.
- Se VR-video: Slik er det å kjøre Tesla Model X
Klagen ikke tatt til følge
Når det kom til selve klagen, ga ASA Ecotricity rett i at en standarden, den kinesiske GB/T-standarden, finnes og teoretisk kan lade med 180 kilowatt, men ingen biler kan lade med slike effekter.
Av bilene som tar standarden, er effekten uansett begrenset til 50 kilowatt på bilsiden.
ASA gi dermed ikke Ecotricity medhold i klagen, og Tesla kan fortsatt hevde at Supercharger er verdens raskeste hurtiglader i Storbritannia også.
- Les også: Slik fungerer elbilmotoren
Alle ser mot 350 kilowatt
Arbeidsgruppen bak hurtigladestandarden CCS, som benyttes av blant andre Volkswagen og BMW, har lansert planer for lading ved 200 kilowatt, og har 350 kilowatt som fremtidig effekt.
Tesla meldte seg for øvrig inn arbeidsgruppen, som heter CharIN tidligere i år. Faraday Future og Atieva, to kommende elbilprodusenter som antas å konkurrere med Tesla, ble også medlemmer nylig.
Fra før av er de fleste bilprodusenter, som VW-gruppen, BMW, Ford, GM, Volvo, Renault-gruppen, og Daimler, medlemmer.
TIlsvarende arbeidsgruppe for Chademo-stanarden annonserte tidligere i sommer at de vil åpne for 150 kilowatt, og at de studerer muligheten for effekter opp mot 350 kilowatt.
- Les mer om elbil.