ENERGI

Har inngått den første kommersielle avtalen om å lagre CO₂ i Nordsjøen

Yara skal lagre CO₂ fra anlegg i Nederland.

Northern Lights har inngått den første kommersielle avtalen for CO2-lageret i Nordsjøen, og kapasiteten for første fase er nå fyllt opp.
Northern Lights har inngått den første kommersielle avtalen for CO2-lageret i Nordsjøen, og kapasiteten for første fase er nå fyllt opp. Illustrasjon: Northern Lights
Ina AndersenIna AndersenJournalist
29. aug. 2022 - 07:48

ONS, Stavanger: Northern Lights melder mandag morgen at de nå har signert verdens første kommersielle avtale om CO₂-transport og -lagring på tvers av landegrenser.

De er enige med Yara om de viktigste kommersielle vilkårene for å transportere CO₂ fanget fra Yara Sluiskil, et ammoniakk- og gjødselanlegg i Nederland, og for å lagre den permanent under havbunnen utenfor kysten av Norge.

Fra begynnelsen av 2025 skal 800.000 tonn CO₂ fanges, komprimeres og gjøres flytende i Nederland, før det fraktes til Norge.

– Yara er vår første kommersielle kunde, som fyller opp den tilgjengelige kapasiteten I Northern Lights. Me dette har vi etablert et marked for transport og lagring av CO₂. Fra tidlig 2025 vil vi transportere de første tonnene med CO₂ fra Nederland til Norge. Det vil demonstrere at CCS er et klimaverktøt for Europa, sier Børre Jacobsen, daglig leder i Northern Lights.

Fullt

– Dette er en historisk dag, sier olje- og energiminister Terje Aasland på pressekonferansen, hvor representanter fra alle selskapene og både norske og nederlandske myndigheter er til stede. 

– Det er den første kommersielle kontrakten for å lagre CO2 permanent og trygt på kontinentalsokkelen. Denne avtalen viser at CO2-fangst og -lagring kan kutte utslipp fra industrien, fortsetter han.

CO₂-lageret i Nordsjøen er en del av det norske fullskalaprosjektet for CO₂-fangst og -lagring, Langskip. De har dermed allerede en avtale om å lagre CO₂ fra de to industriaktørene som også er del av prosjektet; sementfabrikken til Norcem i Brevik og avfallsanlegget på Klemetsrud i Oslo. De to aktørene skal fange nærmere 400.000 tonn CO₂ hver årlig.

Lageret har i første fase en kapasitet på 1,5 millioner tonn CO₂ i året, og med den kommersielle avtalen og volumene fra Yara på plass er det på full kapasitet.

Northern Light jobber nå med å modne fase 2 for endelig investeringsbeslutning. Dette vil øke den totale kapasiteten til 5–6 millioner tonn CO₂ per år.

– Dette er en viktig milepæl for utviklingen av karbonfangst, -transport og -lagring. Med den første kommersielle avtalen om transport og lagring av CO₂, åpner vi en verdikjede som er avgjørende for at verden skal nå netto null innen 2050. Sammen med våre partnere bygger vi infrastruktur som bidrar til å avkarbonisere industri og energi, samt sikre industriutvikling og arbeidsplasser i en lavkarbonframtid, sier Anders Opedal, konsernsjef i Equinor, som eier Northern Lights sammen med Shell og TotalEnergies.

Northern Lights har i tillegg en rekke intensjonsavtaler med selskaper som ønsker å lagre CO₂ i lageret, men dette er den første forpliktende avtalen med en kommersiell aktør.

Northern Lights har inngått den første kommersielle avtalen om CO₂-lagring i Nordsjøen. <i>Illustrasjon: Northern Lights</i>
Northern Lights har inngått den første kommersielle avtalen om CO₂-lagring i Nordsjøen. Illustrasjon: Northern Lights

800.000 tonn CO₂

Yara opplyser at de allerede har kuttet utslipp på 3,4 millioner tonn CO₂ i året fra ammoniakk- og gjødselproduksjonen i Sluiskil siden 1990. Nå skal ytterligere 800.000 tonn CO₂ fanges.

– Det haster med å avkarbonisere industrien og Yara vil gå foran. Vi er nå på god vei til å fjerne CO₂-utslipp fra fabrikken vår i Sluiskil. Dette vil ta oss et steg nærmere utslippsfri matproduksjon og øke forsyningene av ren ammoniakk til drivstoff- og kraftproduksjon, sier Svein Tore Holsether, administrerende direktør i Yara International.

På pressekonferansen understreker han at de pågående krisene med økte priser på energi og mat, i tillegg til at rentene går opp, ikke er noen grunn til å hvile.

– Det er store skygger her, med en trippel krise. Det er flere årsaker til det, men Russlands invasjon av Ukraina har vært en akselerator. Men vi kan ikke la krigen og mangel på energi ødelegge for arbeidet med å kutte utslipp. Vi må jobbe enda hardere for å drive den grønne omstillingen fremover, påpeker Holsether, og etterlyser mer utbygging av fornybar energi.  

CO₂-lageret skal stå klart til å ta imot CO₂ i 2024.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

– Med denne kommersielle avtalen passerer vi en stor milepæl i utviklingen av en verdikjede for karbonfangst, -transport og -lagring. Vi opplever økt etterspørsel etter en slik tjeneste, særlig fra store industriklynger i Europa, sier Irene Rummelhoff, konserndirektør for markedsføring, midtstrøm og prosessering i Equinor.

Ammoniakk- og gjødselanlegget til Yara i Sluiskil skal fange 800.000 tonn CO₂ i året, som skal lagres i Nordsjøen. <i>Foto: Yara</i>
Ammoniakk- og gjødselanlegget til Yara i Sluiskil skal fange 800.000 tonn CO₂ i året, som skal lagres i Nordsjøen. Foto: Yara

– En stor dag

Miljøstiftelsen Bellona er svært positive til nyheten om avtalen. 

– Dette er en stor dag. Det norske CO2-lageret gjør det mulig å kutte utslipp for europeiske produsenter av blant annet ammoniakk, stål og sement, sier Olav Øye, seniorrådgiver, klima og industri. 

– Ammoniakkprodusenter kan kutte utslipp ved hjelp av hydrogenproduksjon fra vann og fornybar strøm. Men bedriftene kan også fange og lagre CO2-utslippene når de bruker naturgass i produksjonen. Det er dette Yara skal gjøre i Nederland. Avtalen mellom Northern Lights og Yara viser hvor viktig det er å gi industrien infrastruktur som gir flere teknologialternativer for å kutte utslipp. Det er dette Bellonas Europa-avdeling jobber for å få til i blant annet Nederland, Belgia og Tyskland, understreker han. 

Gruveselskapet Fortescue vil frakte jernmalm med nullitslippsskip. For å teste ut teknologien har selskapet bygget om en PSV fra 2010 til å kunne gå på ammoniakk.
Les også

COP29: Shipping-aktører vil ha fossilprising for å hjelpe fram hydrogen

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.