Det viser fersk statistikk fra interesseorganisasjonen Grønn Bil.
– Så vidt vi vet er Norge nummer to i verden målt i antall elbiler per innbygger, kun slått av Monaco. Også i absolutt antall elbiler ser vi ut til å ligge på andre plass, etter USA, sier prosjektleder Ole Henrik Hannisdahl i en pressemelding .
Etter andre kvartal er det nå registrert 3 028 elbiler her til lands.
I teten – foreløpig
Ved siden av gunstige insentivordninger for ladbare biler, peker Hannisdahl på at det nå er bedre tilgang på elbiler enn for kort tid siden.
– Både Think og Buddy leverer nå biler på løpende bånd. I tillegg har flere andre leverandører meldt seg på i kampen om kundene i det norske markedet, og vi vil se flere og flere modeller hos forhandlerne framover.
Imidlertid tyder alt på at det er mange land som vil rykke fra Norge i antall elektriske biler de kommende månedene. For eksempel er Norge ikke et av tidligmarkedene der Renault-Nissan-alliansen slipper sine kommende elbiler, deriblant Nissan Leaf.
Klima bremser elbilsatsing i Norge
I Sverige bruker nå myndighetene store ressurser på å kjøpte seg plass tidlig i produksjonskøen når produsenter som Renault/Nissan-alliansen, PSA/Mitsubishi og GM/Opel setter sine elbilmodeller i produksjon i mindre skala i år og som i første omgang skal ut i ulike flåteprosjekter. Målet er å få flest mulig av disse 2011- og 2012-modellene på svenske veier.
Les saken: Sverige vil ta elbil-teten
Mest i Osloområdet
Omtrent 2.000 av elbilene er registrert i Oslo og Akershus, der pendlere kan nyte godt av gratis bompasseringer og tilgang til kollektivfeltet.
Men Hannisdahl påpeker at elbilmarkedet er i vekst også utenfor hovedstadsområdet. For eksempel i Trondheim, der kommunen satser tungt på elbiler.
Les saken: Kjerringa med strømmen
– I andre kvartal har mange trøndere fulgt kommunens eksempel, og det er gledelig å konstatere at det har blitt nesten 25 prosent flere elbiler i Trondheim de siste tre månedene. I Tromsø er det nå 52 registrerte elbiler, en økning på 30 prosent siste kvartal, sier Hannisdahl.
Noe av æren for dette må tilskrives Bodø-firmaet Moving City, som registrerer bilene sine i Tromsø.
Les sakene: Først med elektrisk Fiat 500