I begynnelsen av september reiste et følge på åtte jurymedlemmer land og strand rundt i Norges veiverden for å vurdere utvalgte anlegg til Vakre vegers pris 2014. Av 30 innsendte forslag, gjenstår åtte prosjekter som er plukket ut til finaleheatet.
– De utvalgte anleggene illustrerer bredden i det «Vakre vegers pris» egentlig handler om, sier juryleder Ola Bettum fra Norske landskapsarkitekters forening (NLA). – Alle disse anleggene er helhetlig utformet i forhold til omgivelsene og fungerer godt med tanke på både miljø, trafikksikkerhet, fremkommelighet og teknologi. De burde fått priser alle sammen, mener han.
Stort spenn
– Det var en hektisk og flott reise gjennom kompliserte byprosjekt, omfattende rassikringsprosjekt, flotte bruer og tunneler, og store drift- og vedlikeholdsanlegg, forteller Ola Bettum. – Det er stort spenn i prosjektene. I fremtiden ønsker vi oss enda flere byprosjekter som møter målsetningene i Nasjonal transportplan, sier han.
Av de nærmere 30 forslagene til anlegg som fortjener Vakre vegers pris, ble følgende tatt i nærmere øyesyn:
- Kongevegen på Filefjell, fra Sogn til Valdres
- Driftskontrakt Vestfold øst, fra Kopstad i nord til Verdens ende på Tjøme
- Hvasserveien på Tjøme i Vestfold – fortau, gang- og sykkelvei
- Olav Kyrres gate, Olav kyrres plass/St Olav hospital
- Prinsen kollektivknutepunkt i Trondheim
- E6 Strandveiparken/Strindheimtunnelen i Trondheim
- Kåfjordbrua i Alta
- Skjarvelandet rassikring på Nasjonal turistveg Havøysund, Finnmark
Kåres i løpet av høsten
Nå skal juryen la inntrykkene fra reisen synke. I løpet av høsten blir det klart hvem som får Vakre vegers pris 2014 - en pris for beste nyanlegg og en for et anlegg som fremhever seg når det gjelder drift og vedlikehold.