Tidlig i neste uke planlegger samferdselsdepartementet å offentliggjøre helt nye prisberegninger på Hardangerbrua. Tallene er omfattet med stor spenning, ikke minst i lys av den kraftige prisveksten innenfor bygg og anlegg de siste årene.
På oppdrag fra Samferdselsdepartementet har konsulentfirmaet Metier kvalitetssikret tallene fra Vegdirektoratet. Tallene, som BT har fått tilgang til, er overraskende positive for Hardangerbrua. Styringsrammen ligger på 1904 millioner kroner, 146 millioner lavere enn Vegdirektoratets tall fra i fjor.
I direktoratet er man skeptisk til de nye lavere tallene. I fjor ble nemlig anbudskonkurransen om tilførselsveiene (se egen sak) til broen avsluttet fordi tilbudene lå nær 40 prosent over de overslag man den gang hadde for kostnadene.
Av den grunn finner direktoratet «det lite logisk å foreta en reduksjon (i kostnadsrammen) slik Metier foreslår», heter det i et brev unntatt offentlighet som gikk fra direktoratet til Samferdselsdepartementet i forrige uke.
Anbudsprisen avgjør
For brotilhengerne er dette, uansett faglig uenighet, svært positive tall. Hadde kvalitetssikringen vist overskridelser av kostnadsrammen, ville det vært nødvendig å legge frem saken om bygging av Hardangerbrua frem for Stortinget på nytt. Det ville ha gitt ett års utsettelse. Nå slipper man det.
Styreleder i Hardangerbrua AS, Einar Lutro, er glad for konklusjonen.
- Gitt at BTs opplysninger er riktige, trenger vi ikke gå til Stortinget. Men det avgjørende er likevel anbudsprisen vi oppnår til høsten. Om man legger til grunn den ene eller andre prisen i dag, har mindre betydning. Når vi kjenner den reelle prisen vet vi om rammene sprenges, og da vet vi og om vi må gå til staten for å få mer penger, sier Lutro.
Tror ikke på tallene
Norges Miljøvernforbund har fulgt Hardangerbru-saken gjennom 20 år. Bromotstander Per Nordø er overrasket over Metiers tall og viser til kunnskapen de har om det nasjonale og internasjonale markedet for veier og store broer.
I det hemmelig brevet skriver Vegdirektoratet at de vil «sterkt fraråde» en reduksjon av styringsrammen og kostnadsrammen slik Metier nå foreslår.
- Vi stiller oss bak disse advarslene, og tror vi ser et helt annet bilde når anbudene kommer inn til høsten, sier Nordø.
Han minner om at departementet i brev til Vegdirektoratet og Jernbaneverket i fjor understreket at disse etatene ikke har lov til inngå anbud dersom disse overskrider Stortingets vedtatte kostnadsrammer.
- Våre antakelser om kostnadene gjør det svært sannsynlig at prosjektet likevel må returnes til Stortinget etter at anbudene er kommet inn, sier Nordø.
Einar Lutro i Hardangerbrua AS er ikke bekymret.
- Jeg har uttrykt tidligere at jeg er ved godt mot og i godt humør. Og det har ikke endret seg de siste ukene, sier han til BT.