E18 VESTKORRIDOREN

Hareide spytter inn drøyt 8 milliarder i Fornebu-banen for å få løst E18-floken

Tilbyr kollektivmidlene mot at Oslo og Viken blir enige om lånegarantien til E18-utbyggingen. – Utpressing, mener MDG.

Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) sier han legger 8,1 milliarder kroner på bordet for Fornebubanen, forutsatt at Oslo og Viken blir enige om lånegaranti for utbyggingen av E18.
Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) sier han legger 8,1 milliarder kroner på bordet for Fornebubanen, forutsatt at Oslo og Viken blir enige om lånegaranti for utbyggingen av E18. Foto: Vidar Ruud/NTB Scanpix
25. juni 2020 - 14:07

Samferdselsminister Knut Arild Hareide er villig til å gi 8,1 milliarder kroner til Fornebubanen – dersom Oslo og Viken blir enige om finansiering av ny E18.

Det kommer fram etter et møte Hareide hadde med bymiljøpartene Oslo og Viken, Bærum, Frogn og Lillestrøm kommuner torsdag formiddag, skriver Budstikka.

Byggingen av den nye motorveistrekningen fra Lysaker på grensen mellom Oslo og Bærum – og til Ramstadsletta på Høvik i Bærum, er avhengig av at Oslo og Viken gir en nødvendig lokal økonomi-garanti.

– Lånegarantien for E18 må komme på plass, sier Hareide til avisen. Han viser til garantien på 15 milliarder kroner som opprinnelig ble gitt av tidligere Akershus fylkeskommune, men som nye Viken fylkeskommune senere har trukket.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Les også

Varsler dobbeltspor til Hamar

– Ren utpressing

Ifølge VG kan Oslo og Viken gå glipp av 11,4 milliarder kroner til kollektivtiltak, gang- og sykkelveier hvis de ikke gir garantien og inngår en ny byvekstavtale og bompengeavtale. Dette kommer fram i et notat som sist uke ble fremlagt for de involverte partene, skriver avisen.

Miljø- og samferdselsbyråd Arild Hermstad (MDG) reagerer sterkt på utfallet av torsdagens møte.

– Å holde Fornebubanen som gissel for å få bygget ny E18 var ikke nok for Hareide. Nå har han også tatt hele kollektivsatsingen på Østlandet de neste ti årene som gissel. Dette er ren utpressing for å få bygget en motorvei som vil gi mer biltrafikk, sier Hermstad.

Milliardprosjekter som Fornebubanen sponses i all hovedsak av bompenger og skattepenger, påpeker Borten Moe. Illustrasjonen viser det som kan bli Fornebuporten stasjon i Bærum.
Les også

Avviser Borten Moes storbykritikk: – De som bruker veiene i Oslo-området betaler mest bompenger

– Vi hadde godt av å se helheten

Til VG sier Bærum kommunes ordfører Lisbeth Hammer Krogh (H) at hennes kommune vil være villig til å ta delansvar og om nødvendig stille garanti for en del av strekningen som skal bygges.

– Forutsetningen for at vi tar medansvar, er at Viken fylkeskommune tar sin del, sier Krogh.

Ifølge fylkesrådsleder i Viken, Tonje Brenna (Ap), hadde partene et konstruktivt møte.

– Det var et godt møte hos Hareide, der vi hadde godt av å se helheten. Nå skal vi tenke oss godt om – om det siste gjenstående spørsmålet om garanti for E18, sier Tonje Brenna til VG.

Kø langs E18 på vei mot Sandvika.
Les også

Kø og forsinkelser til og fra Oslo koster samfunnet 5 milliarder i året

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.