Samferdselsminister Knut Arild Hareide er villig til å gi 8,1 milliarder kroner til Fornebubanen – dersom Oslo og Viken blir enige om finansiering av ny E18.
Det kommer fram etter et møte Hareide hadde med bymiljøpartene Oslo og Viken, Bærum, Frogn og Lillestrøm kommuner torsdag formiddag, skriver Budstikka.
Byggingen av den nye motorveistrekningen fra Lysaker på grensen mellom Oslo og Bærum – og til Ramstadsletta på Høvik i Bærum, er avhengig av at Oslo og Viken gir en nødvendig lokal økonomi-garanti.
– Lånegarantien for E18 må komme på plass, sier Hareide til avisen. Han viser til garantien på 15 milliarder kroner som opprinnelig ble gitt av tidligere Akershus fylkeskommune, men som nye Viken fylkeskommune senere har trukket.
– Ren utpressing
Ifølge VG kan Oslo og Viken gå glipp av 11,4 milliarder kroner til kollektivtiltak, gang- og sykkelveier hvis de ikke gir garantien og inngår en ny byvekstavtale og bompengeavtale. Dette kommer fram i et notat som sist uke ble fremlagt for de involverte partene, skriver avisen.
Miljø- og samferdselsbyråd Arild Hermstad (MDG) reagerer sterkt på utfallet av torsdagens møte.
– Å holde Fornebubanen som gissel for å få bygget ny E18 var ikke nok for Hareide. Nå har han også tatt hele kollektivsatsingen på Østlandet de neste ti årene som gissel. Dette er ren utpressing for å få bygget en motorvei som vil gi mer biltrafikk, sier Hermstad.
– Vi hadde godt av å se helheten
Til VG sier Bærum kommunes ordfører Lisbeth Hammer Krogh (H) at hennes kommune vil være villig til å ta delansvar og om nødvendig stille garanti for en del av strekningen som skal bygges.
– Forutsetningen for at vi tar medansvar, er at Viken fylkeskommune tar sin del, sier Krogh.
Ifølge fylkesrådsleder i Viken, Tonje Brenna (Ap), hadde partene et konstruktivt møte.
– Det var et godt møte hos Hareide, der vi hadde godt av å se helheten. Nå skal vi tenke oss godt om – om det siste gjenstående spørsmålet om garanti for E18, sier Tonje Brenna til VG.