Det sier samferdselsminister Knut Arild Hareide i et svar til stortingsrepresentant Eigil Knutsen (A), der han spør om statsråden er villig til å bestille planlegging av den neste Fellesprosjekt-strekningen på E16/Vossebanen - Stanghelle-Voss - i år, for å sikre kontinuerlig planlegging av prosjektet.
Høyre vil ha Hordfast-oppstart innen 2030
Må først få kostnadene ned
I sitt svar viser Hareide til at den første strekningen av Fellesprosjektet E16/Vossebanen, mellom Arna og Stanghelle, er prioritert i siste seksårsperiode i Nasjonal transportplan (NTP) 2018-2029, og at Samferdselsdepartementet har åpnet for å fremskynde oppstart av dette prosjektet. Statens vegvesen og Bane NOR har på denne bakgrunn igangsatt oppstart av planprosesser etter plan- og bygningsloven.
– I planarbeidet har det funnet sted betydelige kostnadsøkninger i prosjektet, og departementet har bedt om at transportvirksomhetene gjør en gjennomgang av for å vurdere kostnadsreduserende tiltak. Dette arbeidet pågår fortsatt, skriver statsråden.
– Strekningen Stanghelle-Voss er ikke prioritert i NTP 2018-2029. I og med at strekningen ikke er prioritert i NTP har det heller ikke vært aktuelt å starte opp planlegging etter plan- og bygningsloven, sier Hareide om den neste strekningen i Fellesprosjektet.
Transporttopp: Riktig å skrote ny E18 under Sandvika
Vil ikke sette i gang noe
Samferdselsministeren mener at ressurser og midler til planlegging først og fremst må settes av til prosjekter som er prioritert i NTP med sikte på at disse blir igangsatt først.
– På denne bakgrunn vil jeg ikke legge opp til å sette i gang planprosesser for utbygging av E16/Vossebanen Stanghelle-Voss inneværende år, svarer Harieide til Eigil Knutsen.
Knutsen viser til at den statlige reguleringsplanen Arna–Stanghelle er i ferd med å fullføres, og for å sikre kontinuitet i planlegging og senere utbygging bør videre planlegging av Stanghelle – Voss starte så raskt som mulig.
– For å komme i gang med videre planlegging trenger Bane NOR/Statens vegvesen et bestillingsbrev fra Samferdselsdepartementet, sier Eigil Knutsen.
Strømstøtte, men ikke batteristøtte: – Norge er i en særstilling