SAMFERDSEL

Harm (44) kjørte elbil fra Nederland til Geiranger

– Fullt mulig hvis man planlegger ordentlig.

Bilde: Ståle Frydenlund
8. sep. 2015 - 15:03

I slutten av august var det duket for Elbilforeningens elbilfestival i Geiranger, der rundt 100 personer kjørte 50 elbiler opp til 1500 meters høyde på Dalsnibba.

Målet med festivalen var å vise at elbiler ikke bare et byfenomen, men at de faktisk kan konkurrere med bensin- og dieselbiler på langturer.

Én som prøvde å bevise nettopp det var festivalens eneste utenlandske deltaker, nederlandske Harm Otten (44) - som nettstedet elbil.no først omtalte.

Se stor oversikt: Stor oversikt: Her er rekkevidden til alle elbilene du kan kjøpe i Norge

Nederlandske Harm Otten (44) har gjort det til vane å dra på langtur i sin Renault Zoe. Denne sensommeren gikk turen til Geiranger.
Nederlandske Harm Otten (44) har gjort det til vane å dra på langtur i sin Renault Zoe. Denne sensommeren gikk turen til Geiranger.

Lang tur

Dataingeniøren Otten kjørte sin Renault Zoe fra Gennep gjennom Tyskland, Danmark, Sverige og Norge i løpet av fire dager. Ikke én gang satte han seg på en ferge på den 2000 kilometer lange turen.

– Jeg kunne nok ha valgt en kortere rute, men jeg ville kjøre på broene i Danmark og Sverige, sier han til Teknisk Ukeblad.

– Hvorfor valgte du å legge ut på en tur som dette?

– For det første liker jeg det. Det er utrolig morsomt å kjøre elbil, spesielt i fjellene. Kraften slike biler har til å kjøre i oppoverbakker er utrolig stor, i tillegg til at man får tilbake mye av energien når man kjører ned igjen, forteller han.

– For det andre vil jeg vise folk at det er fullt mulig å bruke en elbil på ferie hvis man planlegger ordentlig, sier han.

Les også: Norske Bjørn kjørte 728 kilometer i en Tesla – på én lading

Ville til Norge

For det er ikke bare-bare å legge ut på elbil-langtur og satse på alt går greit.

Otten hadde lenge planlagt å være med i Sub Zero-Race – et elbilløp fra Amsterdam til Nordkapp. Løpet skulle egentlig gå av stabelen i januar, men ble avlyst.

Det dempet likevel ikke lysten hans til å dra til Norge. Siden han allerede hadde gjort mye research til Nordkapp-løpet passet det fint at han i sommer, via en rekke tilfeldigheter, fikk en invitasjon til elbilfestivalen i Geiranger.

Dermed kunne han fortsatte planleggingen han hadde begynt med litt over et halvår i forveien.

Nederlenderen var den eneste utenlandske bilisten på Elbilforeningens elbilfestival i slutten av august.
Nederlenderen var den eneste utenlandske bilisten på Elbilforeningens elbilfestival i slutten av august.

Mye å tenke på

For det første måtte man finne ut hvor de forskjellige ladestasjonene i de forskjellige landene var.

Otten bestemte seg for å lage et detaljert kart med mulige stoppesteder langs ruta. Hvert mulige stoppested ble markert med en farge som viste effekten på laderne, altså om det var 43kW, 22 kW, 11 kW eller 3,7 kW.

Les også: Slik la vi om kjøremønsteret og økte rekkevidden på elbilen

Forskjellige land – forskjellige regler

For det andre måtte han vite at han faktisk kunne bruke dem.

I mange land trenger man for eksempel en egen RFID-brikke (radiofrekvensidentifikasjon) som gir tilgang til ladepunktene. Andre steder må man ha egne betalingskort og egne apper.

Her er et knippe ting man trenger hvis man legger ut på en elbiltur på kontinentet:

  • I Tyskland trenger man en RWE- eller Plugsurfing-app pluss en RFID-brikke
  • I Danmark må man bestille et betalingskort i forkant og ha kredittkort for å kunne betale via telefonen på Eons hurtigladere
  • I Sverige må man ha Fortums RFID-brikke og et svensk sim-kort for å aktivere laderen i Falkenberg
  • I Norge må man ha Fortums RFID-brikke og Grønnkontakts Gocharge-app

– Når du forsøker å få tilgang til alle disse tingene, støter du på alle mulige problemer. Noen tilbydere har for eksempel ikke ordentlige betalingsmetoder for utlendinger. Noen ganger må du betale mer eller lage egne løsninger. Den største utfordringen med hele turen var å få tilgang til ladestasjonene til de forskjellige tilbyderne i de forskjellige landene, sier Otten.

Se interiøret: Se den nye Tesla-en fra innsiden

Otten (nummer to fra venstre) fikk se spektakulær natur på turen sin til Norge.
Otten (nummer to fra venstre) fikk se spektakulær natur på turen sin til Norge.

Rekkevidden må planlegges

En annen ting man må vite er kapasiteten til bilen man kjører. Nederlenderen forteller at han kom rundt 100-110 kilometer da han kjørte i 120 kilometer i timen og mellom 160 og 180 kilometer i 80 kilometer i timen.

– Jeg gjorde flere kalkulasjoner for å finne den ideelle farten jeg kunne holde inn mot en spesifikk ladestasjon. For raske ladere er den ideelle farten for å komme raskest til målet rundt 120 kilometer i timen for en Renault Zoe. Hvis laderne er trege er det også bedre å kjøre tregere, sier han.

– Man må også se på høydeforskjeller. Når du kjører én kilometer oppover i en viss helning, bruker du omtrent 23 prosent mer batterikapasitet. Kjører du én kilometer nedover, får du tilbake omtrent 18 prosent, sier han.

Men uansett hvor godt man planlegger er det ikke gitt at alt går etter planen. Otten forteller at han blant annet gikk tom for strøm ved Øyer fordi han hadde fått feil adresse til ladestasjonen.

Les også: Hvilken elbil skal du kjøpe?

Vil gjøre det igjen

Til tross for mye planlegging og ladeutfordringer ville han likevel gjort alt om igjen.

– Jeg kommer definitivt til å dra på langtur igjen. Dette er tredje gangen jeg gjør noe slikt. Hvis du er villig til å gjøre selve turen til en del av ferien din kan du ha det veldig gøy. Akkurat nå føler man seg som en pionér når man tar en tur som dette. Men det avhenger også litt av hvor du velger å dra. Noen land har bedre ladeinfrastruktur enn andre, sier han.

I skrivende stund er dataingeniøren på vei tilbake til hjembyen.

Målet er å klare turen uten problemer på fire dager.

Les også: Her er lanseringstidspunktet for Teslas billig-modell

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.