Harstadpakken trenger mer penger for å fullføre alle planlagte prosjekter og nå er det opp til politikerne å bestemme hvordan utfordringene skal løses.
Vil ha debatt om fremtiden til Harstadpakken
- Dette er tidenes samferdselssatsning i Harstad, og nå står vi ved et vegskille. Vi har fått en mulighet mange andre byer ikke har, og vi må tenke oss nøye om hvordan vi løser utfordringen med underfinansiering, sier Marianne Bremnes (Ap).
I tillegg til å være ordfører i Harstad er hun også leder av styringsgruppen i Harstadpakken. Styringsgruppen består for øvrig av fylkesråd for samferdsel og miljø i Troms fylkeskommune, Ivar B. Prestbakmo (Sp) og regionvegsjef Torbjørn Naimak.
Bremnes legger nå opp til en politisk debatt om fremtiden til Harstadpakken, og ber alle tenke seg nøye om før man konkluderer hva som er den beste løsningen for byen.
- Vi må ikke forhaste oss og kaste bort muligheten til å bygge et samferdselssystem som både gir oss trygge og gode trafikkløsninger, samt bidrar til den veksten vi ser Harstad er inne i nå, sier Bremnes.
Kostnadene øker
Styringsgruppen i Harstadpakken har tidligere varslet at hvis man ønsker å bygge alle tiltakene i pakken, så må de økonomiske rammene økes. Nye kostnadsberegninger og mer detaljplanlegging viser at kostnadene i Harstadpakken øker. Sammen med dagens markedssituasjon, strengere krav til hva som må bygges og større og dyrere konstruksjoner, har dette ført til at hvert enkelt delprosjekt har blitt dyrere.
Kommunestyret har derfor bedt styringsgruppen å vurdere hvilke alternativer som finnes, samt å beskrive konsekvensene av de ulike valgene.
En unik mulighet
Oppdaterte kostnadsberegninger viser at for å fullføre alle prosjektene i Harstadpakken så trengs det om lag 900 millioner kroner ekstra.
- Styringsgruppen har vurdert forskjellige løsninger, og dette er synliggjort i et grundig notat til kommunestyret. Nå legger vi dette på bordet og så har alle politikerne i Harstad et felles ansvar for å vurdere fordelene og ulempene av de alternativene som foreslås, sier Bremnes.