Samtidig synker trafikken gjennom sentrum raskere enn planlagt.
I utredningene for Harstadpakken sa prognosene at 5200 biler ville velge tunnelen fremfor å kjøre gjennom sentrum av byen i åpningsåret. Samtidig skulle trafikken gjennom sentrum gå ned med 40 prosent i 2040.
![Harstadordfører Kari-Anne Opsal gleder seg over at trafikken gjennom sentrum av byen har gått ned med over 40 prosent. <i>Foto: Øivind Arvola</i>](https://images.gfx.no/290x/2574/2574060/ordforeren%2520i%2520Harstad%2520.jpg)
– Dette er gledelige tall. Tunnelen har ført til et bedre miljø for alle som ferdes i Harstad sentrum, sier leder i styringsgruppen for Bypakke Harstad, ordfører Kari-Anne Opsal i en pressemelding.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Harstadåstunnelen åpnet i januar i år.
![Fabrikken til Chemring Nobel ligger på Sætre, med utslipp til Håøyfjorden i Indre Oslofjord. Drøbaksundet, øverste til venstre i bildet, gjør at det er lite sirkulasjon i denne delen av fjorden, som gjør området mer sårbart for nitrogen.](https://images.gfx.no/130x87/2843/2843891/original.jpg)
Vil at utslipp fra forsvarsfabrikk dumpes i havet
Målsettingen er innfridd
Tellepunktet i sentrum viser at målsetningen om trafikkreduksjon i sentrum allerede er innfridd med en reduksjon på cirka 45 prosent. Tellepunktet nord for sentrum viser en enda større reduksjon i trafikken i Skolegata. Det et svært viktig for beboerne der. Det er også vel så viktig for Harstad skole.
– Alle målsettinger vi hadde har blitt innfridd, og vel så det, sier Kari-Anne Opsal.
![Eirik Selvik og et balkongkraftverk i Tyskland.](https://images.gfx.no/130x87/2838/2838427/Balkongkraftverk%2520sak%25202.jpg)
Nei til populære balkong-kraftverk i Norge
Ingen budsjettsprekk
Prosjektleder Geir Hartz Jørgensen i Statens vegvesen er glad for at man nå kan presentere de endelige tallene for byggingen av tunnelen. Sluttregnskapet viser at det ikke bare er målsetningene for trafikk som er oppnådd – også de økonomiske resultatene er svært gledelig.
![Prosjektleder Geir Hartz Jørgensen i Vegvesenet er fornøyd med at både budsjett er holdt og at trafikktellingen viser at antall biler som bruker Harstadåstunnelen er langt over prognosene. <i>Foto: Thomas Rolland</i>](https://images.gfx.no/290x/2574/2574065/Geir-Jorgensen.jpg)
– Vi hadde en ramme på 549 millioner kroner, og nå viser sluttregnskapet at vi er 1,7 prosent over. Det kaller jeg innertier, sier en fornøyd prosjektleder i pressemeldingen.
Jørgensen legger ikke skjul på at det i perioden før og under byggingen har vært mange meninger om spesielt fjellkvalitet, spansk entreprenør og kostnader.
![Hammersborgtunnelen i bakgrunnen skal bygges helt om og blir 100 meter lenger. Elin Hermanstad Havik er Vegvesenets prosjektleder for Ring 1 i Oslo.](https://images.gfx.no/130x87/2845/2845941/6Q6A0300.jpg)
Nå er Ring 1 stengt: – Kan bli svært krevende
Fra skeptiske til fornøyde brukere
– Mange innbyggere i Harstad har vært skeptiske til prosjektet. Nå opplever jeg at de aller fleste ser gevinsten vi har fått med å legge gjennomgangstrafikken i Harstad utenom sentrum. Jeg er overbevist om at trafikantene er fornøyd med en topp moderne og sikker tunnel, sier Harz Jørgensen.
Harstadpakken jobber for å få plass merfinansieringen, som skal sikre at flere av de viktige tiltakene i pakken kan gjennomføres.
![Innovasjon Norge](https://images.gfx.no/80x/2828/2828923/df17d6fe-c2a4-45b1-ada6-7cd31fc3c531.png)
![Derfor har norske bedrifter et unikt forsprang i India nå](https://images.gfx.no/1000x333/2846/2846314/image.png)
– Nå håper jeg at vi får på plass de siste pengene for at vi kan fullføre Bypakke Harstad. Det er viktig at vi får bygd planlagte gang- og sykkelveier, sier Kari-Anne Opsal.
![Kjetil Dent Tranberg og Thor Humerfelt fra Corvus Energy ble svært glad for å bli tildelt Norwegian Tech Award 2024.](https://images.gfx.no/130x87/2845/2845995/original.jpg)
Norwegian Tech Award: Juryen: – Hele verden burde følge denne forretningsmodellen