Samtidig synker trafikken gjennom sentrum raskere enn planlagt.
I utredningene for Harstadpakken sa prognosene at 5200 biler ville velge tunnelen fremfor å kjøre gjennom sentrum av byen i åpningsåret. Samtidig skulle trafikken gjennom sentrum gå ned med 40 prosent i 2040.

– Dette er gledelige tall. Tunnelen har ført til et bedre miljø for alle som ferdes i Harstad sentrum, sier leder i styringsgruppen for Bypakke Harstad, ordfører Kari-Anne Opsal i en pressemelding.
Harstadåstunnelen åpnet i januar i år.

Trikken har dødmannsknapp: Kan ta over 30 sek. før nødbremsene slår inn
Målsettingen er innfridd
Tellepunktet i sentrum viser at målsetningen om trafikkreduksjon i sentrum allerede er innfridd med en reduksjon på cirka 45 prosent. Tellepunktet nord for sentrum viser en enda større reduksjon i trafikken i Skolegata. Det et svært viktig for beboerne der. Det er også vel så viktig for Harstad skole.
– Alle målsettinger vi hadde har blitt innfridd, og vel så det, sier Kari-Anne Opsal.

Togene var ute av drift i et halvt døgn: – Dette er ikke godt nok
Ingen budsjettsprekk
Prosjektleder Geir Hartz Jørgensen i Statens vegvesen er glad for at man nå kan presentere de endelige tallene for byggingen av tunnelen. Sluttregnskapet viser at det ikke bare er målsetningene for trafikk som er oppnådd – også de økonomiske resultatene er svært gledelig.



– Vi hadde en ramme på 549 millioner kroner, og nå viser sluttregnskapet at vi er 1,7 prosent over. Det kaller jeg innertier, sier en fornøyd prosjektleder i pressemeldingen.
Jørgensen legger ikke skjul på at det i perioden før og under byggingen har vært mange meninger om spesielt fjellkvalitet, spansk entreprenør og kostnader.

Ser kraftig vekst i utkantkommuner etter at de fikk laksevei
Fra skeptiske til fornøyde brukere
– Mange innbyggere i Harstad har vært skeptiske til prosjektet. Nå opplever jeg at de aller fleste ser gevinsten vi har fått med å legge gjennomgangstrafikken i Harstad utenom sentrum. Jeg er overbevist om at trafikantene er fornøyd med en topp moderne og sikker tunnel, sier Harz Jørgensen.
Harstadpakken jobber for å få plass merfinansieringen, som skal sikre at flere av de viktige tiltakene i pakken kan gjennomføres.

.jpg)
– Nå håper jeg at vi får på plass de siste pengene for at vi kan fullføre Bypakke Harstad. Det er viktig at vi får bygd planlagte gang- og sykkelveier, sier Kari-Anne Opsal.

Vil koste 60 milliarder: Må vente over 20 år før ny togtunnel gjennom Oslo er klar