Velg dine ord med omhu når du skal utøve godt lederskap.
Det sier coachen Emma Pihl til svenske Chef.se.
Ordvalg
I mange ansattes øyne er enkelte ord nemlig mer ladet enn andre. Mistro og misforståelser kan lett oppstå hvis du som leder slår om deg med disse ordene:
Ikke. Når du kommuniserer med andre, er det bedre å fokusere på det du ønsker enn det du ikke ønsker. I stedet for å si at du ikke vil ha noe av at en ansatt ikke leverer i tide, bør du si at du vil at han skal levere i tide.
Men. Bruker du ordet 'men' for ofte, snakker du med en for negativ valør. Skal du gi både en positiv og en negativ tilbakemelding, bør du binde sammen setningene med 'og' i stedet for 'men'.
Man. Ikke bruk dette ordet. Det signaliserer en usynlighet og mangel på autoritet. Bruk heller ordet 'jeg'.
Aldri/alltid. Bruker du disse ordene, opptrer du for absolutt og kategorisk. En ansatt vil oppleve at du generaliserer på feilaktig grunnlag og plasserer henne i bås.
Kanskje. Bruker du 'kanskje' for ofte, framstår du som usikker og utydelig. Ordet gir deg ikke autoritet.
Prøve. Det samme gjelder ord som 'prøve' eller 'forsøke'. Bruker du det for ofte, kan det virke som du ikke tror på det du selv sier og de målene organisasjonen jobber mot. Her er det bedre å bruk et bestemt ord som 'skal'.