Havarikommisjonen anbefaler  bedre merking av planoverganger etter at veihøvel ble truffet av toget

Fire passasjerer ble lettere skadet og veihøvelen ble totalvrak.

Veihøvelen ble totalvrak etter sammenstøtet med toget.
Veihøvelen ble totalvrak etter sammenstøtet med toget. Foto: SHT
6. nov. 2018 - 15:55

Ulykken skjedde på en planovergang ved Høium på Østfoldbanen sent på kvelden 23. januar i år. 

Fikk motorstopp 

Veihøvelen arbeidet med å skrape bort is og snø på Høyumvegen i retning fra riksvei 110
mot fylkesvei 358. Da den kom til Høium planovergang hevet sjåføren skjæret for ikke å
skade planovergangslemmene. Da skjæret hadde passert overgangen og ble senket igjen,
stoppet motoren. Veihøvelen stod da mellom bommene, med førerhus, motor og boggi på selve planovergangen. Sjåføren forsøkte å starte motoren igjen, men ifølge vedkommende klikket det i startmotoren og veihøvelen var helt mørklagt. 

Føreren gikk ut av maskinen og forsøkte å varsle om situasjonen. Vedkommende måtte ringe nummeropplysningen for å komme i kontakt med NSB.

Innen føreren fikk kontakt med selskapet, nærmet toget seg, og bommene gikk ned på begge sider av maskinen. Planovergangen fungerte som tiltenkt, og lokføreren fikk signal om at overgangen kunne passeres. Toget hadde derfor akselerert opp til strekningshastigheten på 130 kilometer i timen. 

Trakk i nødbremsen

Maskinføreren prøvde å varsle toget ved hjelp av lyset på mobiltelefonen, men lokfører oppfattet ikke dette som et faresignal. 

Togsettet fikk store karosseriskader. <i>Foto:  NSB</i>
Togsettet fikk store karosseriskader. Foto:  NSB

Det var mørkt og overskyet på ulykkestidspunktet, og lokføreren så ikke veihøvelen før toget var 150 meter unna. Nødbremsen ble satt på, men den korte avstanden gjorde at hastigheten ikke ble betydelig redusert. 

Toget traff veihøvelen som ble slengt helt rundt og endte på et jorde. Toget stanset 400 meter etter planovergangen. Ulykken førte til at fire personer ble lettere skadd, samt skader på tog og infrastruktur. Maskinen ble totalvrak. 

Havarikommisjonen kommer i sin rapport med to tilrådnigner overfor Bane NOR: 

- Statens havarikommisjon for transport tilrår Statens jernbanetilsyn å anbefale Bane NOR å merke alle planoverganger med nødnummer og stedsangivelse.

- Statens havarikommisjon for transport tilrår Statens jernbanetilsyn å be Bane NOR vurdere forsterkede barrierer i veisikringsanleggene i arbeidet med fornyelse av signalsystemet.

 LES OGSÅ: Høy fartsgrense, mørke vegger og manglende tilpasning for syklister bidro til dødsulykke i Raunekleivtunnelen

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.