Det kommer fram i Havarikommisjonens rapport om en ulykke der en person mistet livet da han falt over bord fra brønnbåten Øysund sør for Haugesund i november i fjor.
Ulykken skjedde da lettmatrosen på båten gikk akterut for å hjelpe en lærling. Lettmatrosen falt mest sannsynlig over bord da han ble truffet av en bølge. Etterpå ble han hentet opp i brønnbåtens MOB-båt (mann over bord-båt), men døde på sykehuset neste dag.
Havarikommisjonen mener utformingen av brønnbåten ikke var god nok.
- Døde etter arbeid på tank: To døde etter ulykke på kjemikalietanker
Oppfyller ikke krav
Konklusjonen fra Havarikommisjonen er:
- Mannskapet var ikke godt nok trent i å håndtere MOB-situasjoner
- Rederiet og skipsledelsen hadde ikke etablert dokumenterte retningslinjer eller rutiner for ferdsel på dekk, bruk av kommunikasjonsmidler eller personlig sikkerhetsutstyr ved opphold eller arbeid på dekk.
- Prosedyren for MOB-øvelse var mangelfull sammenlignet med rederiets aksjonsliste ved mann over bord. Øvelsene om bord ble heller ikke utført i henhold til prosedyren.
- MOB-båten hadde ingen redskaper om bord som kunne hjelpe til med å få den forulykkede opp i båten.
- Adkomst til maskinrommet fra innredningen via stormbroen og
maskinromsnødutgangen var uegnet og opplevdes som utrygg av mannskapet. - Endringen av nødutgangen fra maskinrommet i etterkant av ulykken har bedret mannskapets mulighet til sikker adgang til maskinrommet.
- Fartøyet oppfyller ikke kravene i lastelinjekonvensjonen om sikker adkomst til skipets ender. Stormbroen består delvis av en flyttbar gangvei, og er derfor ikke i samsvar med kravet om permanent gangvei.
- Oljetankeren brant i en uke: Nå vil kystverket lære av Kina-ulykken
To tilrådninger
I rapporten heter det at mannskapet ikke opplevde stormbroen på båten som trygg i dårlig vær. Brønnbåten hadde en utforming som er typisk for bransjen, heter det, med lavt fribord når båten er fullastet, noe som ofte betyr overvann på dekk i grov sjø.
Fribord er høyden av skipets side over vannet, målt fra skjæringslinjen mellom dekkets overflate og sidekledningens ytterflate midt på fartøyets lengde.
Havarikommisjonen kommer med to tilrådninger til rederiet: Å gjennomføre en dokumentert med påfølgende innføring av prosedyrer og retningslinjer for ferdsel om bord, og å gjennomføre øvelser, oppdatere utstyr og prosedyrer for mann over bord-situasjoner.
Europas største oljevernøvelse: Tester nytt system som tåler høye bølger og større fart
Har allerede utbedret
Roger Halsebakk, daglig leder i Sølvtrans, rederiet som eier Øysund, sier han er enig i regelverket som havarikommisjonen påpeker.
– Det har blitt gjort et godt arbeid rundt denne situasjonen, og påpekningene de kommer med har vi allerede utbedret, sier Halsebekk.
Han forklarer at båten ble bygget på sommeren 2014 i henhold til gjeldende regelverk, men at det kom nye regler senere samme år.
– Dette var ikke mangler som bare vårt rederi hadde, men gjelder alle båter i bransjen med slik fribord, sier Halsebekk.
- Vrakpant på skip skulle få fart på utskiftningen av gamle fartøy. Nå vrakes hele ordningen