Tre personer mistet livet og en ble alvorlig skadd i ulykken på E6 ved Kongsvoll i Oppdal i Trøndelag i 2019.
Det var glatt føre, sørpe på veien og tett snøvær på stedet da ulykken skjedde, og Statens Havarikommisjon anbefaler i sin rapport om ulykken at Statens vegvesen må forbedre vinterdriften på slike utsatte strekninger.
I sin rapport peker kommisjonen på at selv om entreprenøren hadde satt i gang flere driftstiltak i form av brøyting og salting før ulykken, så førte intensiteten i været, med vind og en betydelig mengde med snøfall på kort tid til at det var krevende føreforhold på ulykkesstedet.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Kommisjonen mener at ulykken skjedde på et sted der tilstanden på veien krevde mer av føreren av personbilen enn det vedkommende klarte å håndtere da bilen fikk sleng og skrenset rett før ulykken skjedde.
Statens havarikommisjon anbefaler derfor at Statens vegvesen styrker innsatsen for å forbedre vinterdriften på utsatte steder og strekninger som krever ekstra veigrep på grunn av veigeometrien, vær- og føreforhold og andre spesielle forhold.
De tre omkomne og personen som ble alvorlig skadd i ulykken, satt alle i personbilen.
(©NTB)
![Flere passasjerer ble skadet, og Bybane-vognen fikk store skader etter sammenstøtet på Fyllingsdalen terminal 28. mars 2024.](https://images.gfx.no/130x87/2834/2834701/Skjermbilde%25202024-04-03%2520kl.%252010.30.18.png)
Fant ingen tekniske feil – men vil ikke skylde på førerfeil