Papenburg/Tyskland:Med "Jewel of the Seas", det siste av 13 cruiseskip, har Royal Caribbian Cruise Line (RCCL) totalt fornyet flåten siden 2001.
Skipet er bygget ved Johs. Meyer verftet i Papenburg. Det kan ta 2300 passasjerer pluss et mannskap på 850 personer. Skipet er på 90.000 tonn og er i såkalt panmax størrelse, dvs. maksimal størrelse for å kunne gå gjennom Panamakanalen. Skipet følger alle de seneste regler for sikkerhet og operasjoner til sjøs. Det er klasset i Det Norske Veritas.
Skipet skal i sommer stort sette trafikkere nordiske farvann, både langs norskekysten og inn i Østersjøen. Skipet ankom Oslo 30. april og har gått et tokt i norske farvann allerede.
Varmegjenvinningsanlegg
Om bord på cruiseskip er komforten satt i høysetet. Vibrasjoner og støy må være på et minimumsnivå. Støy genereres vanligvis fra fremdriftsmaskineri og propellanlegg. RCCL bruker gassturbiner i kombinasjon med kraftige svingbare elektriske propeller, såkalte Azipod, på sine skip. Skipet har ikke ror. Propellene står montert på kraftige undervannshus mot fartsetningen. De kan dreies hele 360 grader.
Om bord på "Jewel of the Seas" brukes to LM2500 turbiner fra General Electric med 25 MW generatorer. På eksosen er det montert dampkjeler til dampproduksjon for vaskeri, bysse og andre funksjoner. Det er også montert en mellomtrykks 7 MW dampturbin på kjeleanleggene. I tillegg til gassturbinen er det montert en hjelpegenerator på 7 MW og en ekstra nødgenerator på 2 MW.
- En gassturbin gir et meget kompakt og lett anlegg. Det er lett å vedlikeholde og meget driftssikkert, forteller Erik Larsen. Han har vært rederiets tekniske representant på verftet, og har fulgt opp at arbeidene er gjennomført etter rederiets standarder.
Gassturbinene er dessuten enkle å installere. De går på gassolje i stedet for bunkersolje. Det medfører at det ikke er behov for store kjeleanlegg for å varme drivstoffet. I forhold til dieselmotorer er smøreoljebehovet en bagatell. Dermed fjernes både den tunge oljen og smøreoljen med tilhørende pumper og filterutstyr. Skipet har dobbelt bunn og alle drivstofftanker er montert midt i skipet.
- Alt er laget slik at mulighetene for oljeforurensing ved grunnstøting er fjernet, forteller Eik Larsen
Dynamisk posisjonering
Også propulsjonsanlegget er elektrisk. Det er en stor elektrisk motor nede i selve undervannshuset for propellen. I fremdriftmodus er det mulig å kjøre 20.000 hk på propellen. I manøvermodus, ved bakking, manøvrering i trange farvann, tillegging etc. er effekten begrenset til 10.000 hk. på hver propell.
- Det er mer enn nok maskinkraft tilgjengelig. Vi har i tillegg tre baugtrustere på til sammen 7000 hk. Det gjør båten utrolig lettmanøvrert, forteller skipper Thore Thorolvsen.
For ytterligere å bedre manøvrerbarheten er skipet utstyrt med dynamisk posisjonering (DP). Dette skyldes at flere steder er det strenge restriksjoner på ankring. Å slenge ut ankre kan ødelegge korallrev og annen verneverdig sjøbunn. Med DP på plass ligger skipet i ro selv om det ikke er oppankret. - Vi kan også bruke DP når vi går i trange farvann eller skal til kai, sier Thorolvsen.
Nye muligheter
Dagens skip er veldig åpne. Store glassflater ut mot sjøen sikrer utsyn og lys inn i skipet. Her trenger ingen å få klaustrofobi, selv om gangene fortsatt er lange. Mye av endringen i design og utførelse kan føres tilbake til bruk av avanserte dataverktøy. DAK-verktøy for visualisering og kopling til avanserte beregninger gir skipskonstruktørene nye muligheter.
- Vi kan gjøre dette uten å gå på bekostning av sikkerheten. Vi er sikre på at dette også tiltrekker et annet publikum enn det vi vanligvis forbinder med cruisepassasjerer. Gjennomsnittsalderen på passasjerene er 42 år, og på enkelte av våre mest populære cruise er inntil 1/3 av passasjerene barn, forteller Harri Kulovaara, teknisk direktør og operasjonssjef for RCCL. Han er også meget godt fornøyd med den løsningen som er valgt for fremdriften av skipet. Den sparer plass, vekt og er miljøvennlig. Siden fremdriften er gassturbin-elektrisk, så går alltid en av gassturbinene som generator om bord. Dermed er både store dieselmaskiner og dobbelt sett med hjelpegeneratorer fjernet.
- Maskinutrustningen gir oss 35 ekstra passasjerkabiner, sier Kulovaara.
1000 tonn drikkevann
Maskinsjef Steinar Holberg har mye å holde øye med. Til sammen jobber det 22 personer om bord i teknisk avdeling under hans ledelse. Av disse er ni nordmenn. Et cruiseskip er et omfattende samfunn. Det settes strenge krav til service og til miljø.
Det er tre store produksjonsanlegg for sjøvann, to evaporatorer på 600 tonn ferskvann hver i døgnet og et omvendt osmoseanlegg med kapasitet på 300 tonn om dagen. Normalforbruket av vann er på rundt 1000 tonn i døgnet. Hele toalettanlegget er av vakuumytypen. Alt suges ned i tanker hvor det samles opp, males og tilsettes klor, før det slippes ut på det åpne havet utenfor 12-milsgrensene.
Det er ikke tillatt å slippe ut ballastvann eller annet vann som inneholder mer enn 15 ppm med olje. Renseanleggene på "Jewel of the Seas" slipper ut i gjennomsnitt vann til en kvalitet på 5 ppm. Alt avfall brennes og asken samles i sekker før de deponeres på land. Matavfall håndteres også spesielt. Det samles og pakkes for deretter å legges på et eget kjølelager før det sendes på land.