Havila Kystruten er hardt rammet av at selskapets russiske leasingselskap og långiver GTLT er rammet av sanksjoner etter Russlands invasjon av Ukraina. Dette har ført til at skipet Havila Capella ikke har fått legge ut på tokt som planlagt, men ligger ved kai i Bergen.
Fredag overtok Havila sitt andre nye skip, Havila Castor, fra Tersan-verftet i Tyrkia. Også for finansieringen av dette skipet, som skulle blitt betalt av GTLT og leaset tilbake av Havila, har det vært usikkerhet. Den opprinnelige finansieringsplanen kunne ikke gjennomføres.
Med lån på 46 millioner euro, om lag 440 millioner kroner, fra det tyrkiske Tersin-verftet og verftets bank har Havila nå tre måneder på seg til å finne annen finansiering for skipet som oppgis å ha en markedsverdi på 1,2 milliarder kroner.
– Denne løsningen gir oss tid til å få på plass refinansiering av skipet, samtidig som det betyr at vårt rederi eier skipet fra i dag, sier administrerende direktør Bent Martini i Havila Kystruten.
Denne løsningen innebærer at de russiske interessene i Havila Castor er helt ute.
– Havila Castor er levert til et norsk selskap 100 prosent eid av Havila Kystruten. Skipet er registrert i Norge og har norsk flagg, skrev selskapet i en børsmelding fredag.
Elon Musk viste fram selvkjørende Tesla-drosje