I slutten av november kom en gladmelding fra Alstom: Selskapet hadde nettopp installert verdens største havvindturbin.
En 6 MW fullskala testturbin ved navn Haliade rager 175 meter til værs utenfor kysten av Belgia.
6 eller 7 MW?
En helt kurant nyhetsmelding, hadde det ikke vært for at Samsung Heavy Industries noen uker i forveien hadde installert det som da ble beskrevet som verdens største havvindturbin: En 7 MW-turbin installert i fjæra utenfor Skottland, med en totalhøyde på 196 meter over havoverflaten.
Så hvilken havvindturbin er egentlig størst, Alstoms 6 MW turbin eller Alstoms 7 MW?
Det tikker stadig meldinger om verdens største ditt og verdens største datt inn til Teknisk Ukeblads redaksjon. Vi bestemte oss derfor for å gå påstandene nærmere etter i sømmene.
Er det bare installert effekt som teller? Vi har spurt DNV GLs Carl Sixtensson og Sintef Energis John Olav Tande.
Les også: Statoil vil utvikle Europas største flytende vindpark
Teknisk størst
– Installert effekt er ofte brukt for å si noe om størrelse. Samsungs 7 MW er da større enn Alstoms på 6 MW. En annen måte å beskrive størrelsen på et vindkraftverk er også rotordiameteren. Alstom-turbinen har en diameter på 150 meter, men Samsungs er på 170 meter, så Samsung er også størst på denne måten, sier forsker John Olav Tande ved Sintef Energi, som leder Norsk forskningssenter for havvindteknologi (Nowitech).
Carl Sixtensson, fornybarrådgiver i DNV GL støtter Tandes vurderinger.
Samtidig vil han trekke fram andre forhold som gir Alstoms Haliade større betydning når det kommer til den nødvendige teknologiutviklingen i havvindbransjen.
– I effekt regnet er såklart Samsungs 7 MW større enn Alstoms turbin, Haliade. Det er imidlertid verdt å nevne at Alstoms turbin er installert i et reelt havvindområde, i tilknytning til Belwindprosjektet, drøyt 40 kilometer utenfor den belgiske kysten, sier Sixtensson.
Til sammenligning er Samsungs 7 MW nærmest installert i vannkanten, snaut 50 meter utenfor kysten av Skotland.
Testes i reelle omgivelser
– Foruten det mest åpenbare, at turbinene skal bevise at de produserer energi når vinden blåser, så er det viktig å demonstrere at turbinene fungerer i det miljøet de skal operere i, som offshore, med alle de utfordringer det innebærer, sier DNVs fornybarrådgiver.
Sixtensson påpeker at Alstoms 6 MW-turbin er installert på samme måte som ordinære havvindturbiner, mens Samsungs 7 MW er installert med kran fra land.
Erfaring med installasjon til havs regnes som verdifult, fordi den krevende installasjonsfasen er en av flere faktorer som har gjort at havvindindustrien i dag sliter med skyhøyt kostnadsnivå.
Dette gjør at Sixtensson heller mot å vurderer Haliade-prosjektet som mer verdifullt.
– Man kan argumentere for at Alstom kanske får en mer ordentlig test av Haliade gjennom å plassere denne langt ute til havs. De får til og med testet ut at logistikken virker, inkludert installering og vedlikehold, sier Sixtensson.
Sist, men ikke minst, Alstoms Haliade er en direktedrevet vindturbin uten girboks (direct drive, red. anm), mens Samsungs har girboks.
Les også: Statkrafts nye testturbin skal bli høyere enn Oslo Plaza
Girløs i vinden
– Direct drive-teknologien har et oppsving akkurat nå, mange av de store aktørene går denne veien. Mange mener også at teknologien vil bidra med å redusere kostnadsnivået i havvindindustrien, sier Sixtensson.
Samsung Heavy Industries 7 MW-turbin utenfor kysten av Skotland er konsernets første vindkraftverk i Europa. Det koreanske konsernet har som mål å bli ledende i europeisk havvindindustri, og har investert over 700 millioner kroner i demonstrasjonsprosjektet i Fife energy park.
Myndighetene håper Fife-prosjektet vil generere rundt 500 arbeidsplasser i Skotland.
Samsung skal bruke erfaringene fra Fife når de etter planen skal reise en av Koreas første kommersielle havvindparker utenfor kysten av Jeju Island i 2014.
15 prosent mer effektiv
Alstoms turbin Haliade skal være 15 prosent mer effektiv enn andre kommende 6 MW-havturbiner, og skal være i stand til å dekke elbehovet til 5000 husholdninger.
Alstom bygger nå fire fabrikker i Frankrike, som skal produsere og montere vindturbiner for tre offshoreprosjekter utnevnt av franske myndigheter.
Haliade er en del av dette prosjektet, ledet av EDF energies nouvelles.
Les mer om havvind på www.tu.no/tema/havvind
Les også:
97 enorme vindturbiner på 6 MW settes opp utenfor Tyskland
Vindkraft til havs koster stadig mer, mens solkraft blir billigere