Fremtiden er stadig elektrisk hos Volkswagen, og under et arrangement i forkant av bilmessen i Frankfurt, presenterte selskapet en ny elektrisk strategi.
Den kalles Roadmap E, og omfatter alle bilmerkene under Volkswagen-paraplyen. Kort sagt skal absolutt alle modeller i gruppens merkenavn ha en elektrisk variant innen 2030.
Dette er klar tale fra Volkswagen. At de satser elektrisk er ikke nytt, men det er første gang de setter en dato.
Volkswagen-konsernet inkluderer i tillegg til Volkswagen også Audi, Seat, Škoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, Ducati, Scania og MAN.
Volkswagen-gruppens styreleder Matthias Müller benyttet anledningen til å understreke hvor stort dette er.
– Dette er ikke en vag deklarasjon av intensjoner, men en sterk forpliktelse som fra i dag blir en målestokk for hvordan vi og dere måler vår ytelse. Samtidig er det en klar instruksjon ingeniører og utviklere hos alle av gruppens merker om å tenke fremtidens produktgenerasjoner. Det er en klar beskjed til våre leverandører, slik at de vet hva som kommer. Og et klart signal til de på det politiske nivået, slik at de vet hva de kan forvente av oss. Og sist, men ikke minst, er det også et løfte til våre kunder om at Volkswagen skal vise vei til fremtiden, sa Müller.
Nytt kapittel
Han kaller dette et nytt kapittel i konsernets historie, og et gjennombrudd for elektrisk mobilitet.
Müller lot ikke sjansen til å gi Tesla et stikk gå fra seg.
– Et gjennombrudd vil ikke oppnås av selvutnevnte pionerer. Det vil oppnås av dem som kan putte ny teknologi på veiene i relevante antall. Vi snakker ikke om et selskap som selger 200.000 eller 300.000 biler i året. Vi snakker om en gruppe som selger mer enn ti milloner biler år etter år, i alle segmenter - billig, luksus, transport av folk og transport av gods i alle verdens regioner, sa han.
2030 er 13 år til. Til sammenligning har Volvo nylig annonsert at alle deres biler får minst hybrid elektrisk drivlinje fra 2019. Men Müller undestreket at i bilverdenen, med dens langt produktutviklingssykluser, er dette «i bunn og grunn i overmorgen».
– Dette betyr at fra nå av skal vi øke takten betydelig, sa han.
Utvikling av elbiler koster. Derfor skal Volkswagen-konsernet gjøre mer enn 20 milliarder euro (187 mrd kr) i direkte investeringer for å industrialisere elektrisk mobilitet. Dette innebærer at konsernet endrer sine prioriteringer, sa han.
Trenger 150 gigawattimer
De må bruke penger på utvikling av kjøretøy til sine nye plattformer, oppgradere fabrikker, trene opp ansatte, og utbygging av ladeinfrastruktur. De skal også begynne å utvikle egne batterier.
– Vi har samlet utvikling, anskaffelse og kvalitetssikring i vårt senter for fremragende utvikling i Salzgitter. Der etablerer vi en ny pilotfabrikk hvor vi skal skaffe produksjons-know how, sa Müller.
For å forsyne sine egne biler alene kommer Volkswagen-gruppen til å trenge en produksjonskapasitet på 150 gigawattimer i året innen 2025, ifølge Müller.
Dette er samme kapasitet som Teslas Gigafactory i Nevada skal ha når den er ferdig utbygget, ifølge Elon Musk under en investorsamling i fjor.
Müller beskrev likevel kapasiteten de selv har behov for som «den årlige kapasiteten til mins fire Gigafactories».
Etterspørselen må dekkes av et globalt nettverk av leverandører, og han beskriver dette som en av de største anskaffelsesprosessene i bilindustriens historie. Det globale ordrevolumet skal være på mer enn 50 milliarder euro bare for å dekke Volkswagen-gruppens første bølge av elektrisk mobilitet.
Ser mot 1000 kilometer rekkevidde
– På lang sikt forbereder vi oss allerede på neste generasjon, som er faststoffbatteriet med rekkevidder på mer enn 1000 kilometer. Det er en fremtidsteknologi vi ønsker å gjøre klar sammen med våre partnere, sa han.
Elektrisk mobilitet er fremdeles i sin spede barndom, mener Müller. Han peker på California og Kina som markeder som er langt fremme, men at det i Europa gjenstår mye arbeid særlig med tanke på infrastruktur før forbrukerne kjenner seg klare til å ta steget over til elbiler.
– Først da vil elbiler komme ut av sin nisje og oppnå en relevant markedsandel i årene som kommer, sa han.
Dermed trenger vi fremdeles moderne forbrenningsmotorer, hevder Müller. Dette skal være en bro til fremtidens nullutslippsæra.
Dieselmotoren er ikke død
Han mener at konvensjonelle drivlinjer og elektriske drivlinjer ikke er motsetninger.
Salget av konvensjonelle biler i dag, skal finansiere investeringene i fremtiden.
– Uten effektive og rene dieselmotorer av siste generasjon vil det ikke være mulig for oss å nå våre klimamål. Derfor har alle dieselmotorer fra Volkswagen en selektiv reduksjon-katalysator som standard. Det er hvorfor vi skal utstyre våre bensinmotorer med partikkelfilter, og det er grunnen til at våre motorutviklere allerede jobber med neste generasjon til etter 2019. Disse motorene vil være enda mer effektive, og ha mindre utslipp, sa Müller.
Volkswagen-konsernet ser også på nytt drivstoff som kan drive forbrenningsmotorene karbonnøytralt. De jobber også med gassdrift, og brenselceller. Hele spekteret av alternativer er det mest fornuftige, mener han.
- Les flere saker om elbil.