Onsdag var det anbudsåpning på elektroarbeidene på den 3,3 kilometer lange Tjernfjelltunnelen, som er under oppføring på Riksvei 77 i Nordland. Per i dag pågår vann- og frostsikring i tunnelen, og elektroarbeidet er ventet å starte tidlig i 2019.
Oppdraget dreier seg hovedsaklig om belysning, ventilasjon og sikkerhetsutrustning som nødskap med brannslokkere og telefon. I tillegg skal det monteres kamera, slik at Vegtrafikksentralen kan følge med på trafikken.
Se utlysningen og oversikt over alt som skal leveres på Doffin.
I alt ni entreprenører har levert tilbud, og det skiller bare drøyt 8 millioner mellom billigste og dyreste tilbud:
Mesta: 24.369.123,91
Kraftmontasje: 24.529.596
Scanmatic Elektro: 25.431.570
Langset Energy: 26.047.533
Roxel Infra: 26.786.059
Aventi Installasjon: 29.634.283,07
Traftec: 29.760.879,30
ON Energi: 31.194.266,88
ABOT: 32.823.504
Riksvei 77 er 34 kilometer lang, og går fra E6 i Saltdal til svenskegrensen. Den gamle veien forbi Tjernfjellet er bratt og har mange svinger. På vinteren er den ofte stengt på grunn av vogntog som kjører seg fast.
Det er Hæhre som bygger tunnelen, og når anleggsarbeidene står ferdig høsten 2019, skal den gamle veien stenges for biltrafikk.
LES OGSÅ: Overleverte tunnelen 10 måneder for sent - men stevner Vegvesenet for 360 millioner
LES OGSÅ: Norge kan vinne tre priser under «ITA Tunneling Awards» i Kina