Teknisk Ukeblad har fulgt norske selskaper som gjør det skarpt internasjonalt med ny læringsteknologi.
Ved begynnelsen av året vant NTNU-professor Alf Inge Wang prisen for årets Teknologibragd, for sitt arbeid med læringspillet Kahoot!. Spillet har nådd utrolige 9 millioner brukere.
En annen vellykket historie er Dragonbox, appen som skal gjøre matematikk like morsomt som Angrybirds.
Det norske læringsteknologimiljøet hevder seg i et globalt marked i stor vekst. På tirsdag skal de vise seg frem for norske lærere og politikere under Oslo Innovation Week.
600 000 brukere
Det som gjør det norske læringsteknologimiljøet sterkt, at det ofte er pedagogene selv som står bak. mener Heidi Arnesen Austlid, viseadministrerende direktør i IKT Norge, som arrangerer konferansen.
– Hele verden ser på det norske miljøet. Vi har en god kombinasjon av teknologer og pedagoger i Norge, og pedagogikken er driveren. Creaza er et eksempel som er genuint norsk og laget av lærerne selv.
Det digitale læremidlet Creaza går ut på at elevene lager innhold knyttet til faglige oppgaver selv, i form av tegnserier, tankekart, filmer eller lydmikser.
Å produsere selv skaper mer dybdelæring enn å konsumere kunnskap, ifølge daglig leder Carl Morten Knudsen.
Creaza har allerede 600 000 brukere og har kontrakter med store kommuner som København, Aarhus og Stockholm.
Creaza ble nylig utpekt som en av Europas 20 raskest voksende læringsteknologibedrifter på konferansen Edtech Europe.
Les også: «Dataspill» avdekket trøbbel før nytt sykehus var ferdig
Eksplosiv vekst
På tirsdag skal lærere, skoleledere, byråkrater og politikere altså få se hva digital læring kan bety for unge og voksne, når 26 selskaper får presentere seg.
– Det er en eksplosiv vekst, og miljøet består av mange ulike aktører, båden innen digitalt læringsinnhold, infrastruktur, og kompetanseleverandøre, De ønsker å løfte hverandre i flokk, og er gode konkurrenter, sier Arnesen Austlid.
Creaza-leder Knudsen mener bransjen vil vise at de er langt frem i et globalt marked.
– Dette blir en viktig møteplass, og en god mulighet til å få tilbakemelding av engasjerte fagfolk. Det er ikke mange edtech-miljøer som er så samla og samkjørt som det norske.
Teknisk Ukeblad er mediepartner for Oslo Innovation Week.
Les også:
E-læring skal styrke teknologiutdanningene